دلايل رايج ابتلا به بيماري بواسير

چهارشنبه 15 فروردين 1397
10:05
alinami

تعريف هموروئيد داخلي | بواسير (hemorrhoid)

يكي از شايع ترين بيماريهاي معقد كه اكثر پزشكان اعم از پزشكان عمومي، پزشكان داخلي، پزشكان اطفال، متخصصين علي الخصوص متخصصين زنان و جراحان عمومي با آن سر و كار دارند بيماري هموروئيد بوده كه نام ديگر آن بواسير مي باشد و در مناطق مختلف اسم هاي مختلفي دارد مثلاً در خوزستان به عنوان بيماري سردي از آن ياد ميشود و معتقدند كه اين بيماري در قواي ديگر بدن چه از نظر حس حركت و چه از نظر حس كارايي جنسي تاثير منفي مي گذارد.

بواسير به زبان ساده

به زبان ساده و اريس سياهرگهاي (وريدهاي) مخرج را بواسير يا هموروئيد گويند و واريس اتساع و گشاد شدن و پيچ در پيچ شدن سياهرگهاست. هموروييدها جزء طبيعي از ساختمان مخرج هستند و به بسته شدن كامل مخرج در زمان استراحت سيستم اسفنكتري كمك مي كنند و درمان تنها در صورتي ضرورت دارد كه اين بواسيرها مشكل ايجاد كرده باشند. خون كه محتواي اكسيژن و مواد مغزي است توسط شريانها (سرخرگها) به مخرج مي رسد وتوسط سياهرگها (وريدها) به قلب باز مي گردد. جهت گردش خون هميشه يكطرفه و در جهت فلش ها مي باشد. اگر به هر دليلي در سر راه بازگشت خون توسط سياهرگها مانعي ايجاد شود به تدريج فشار داخل سياهرگها افزايش يافته و اين مسئله بايد گشادي سياهرگها و پيچ در پيچ شدن آنها ( يعني واريس وريدهاي مخرج كه معادل هموروئيد است) مي شود. در مخرج دو شبكه وريدي داخلي و خارجي وجود دارد.



بروز بواسير در چه سنيني بسيار شايع است؟

اگر دستگاه گوارش انسان در طول زندگيش به طور منظم و مرتب كار نكند به طور قطع به يقين دچار يكي از علائم اين بيماري مي شود كه اين مي تواند از سنين خيلي پايين حتي از كودكي از 4 تا 5 سال بروز كرده و تا سنين بسيار بالا مثل 60 تا 70 سالگي. در گذشته سن شايع هموروئيد بين 60 تا 70 سالگي بوده ولي اين روزها ميبينيم كه حتي جوانان 20 ساله يا حتي جوانتر دچار بيماري هموروئيد مي شوند كه اين موضوع به پيش زمينه هايي كه مستعد كننده بيماري هستند برمي گردد كه در ادامه توضيح خواهيم داد.



نقش رژيم غذايي در بيماري بواسير

يك فرد معمولي در طي روز با دريافت 3 نوبت غذا ( صبحانه ، نهار و شام ) به طور معمول روزي يك بار را اجابت مزاج خواهد داشت و اين بستگي به مواد غذايي كه اين شخص مصرف مي كند دارد كه تركيبات آن متفاوت بوده و مي تواند مدفوع را يا به صورت خشك يا به صورت نرم نمايد . هر چه ميزان فيبر غذايي ، ميزان آب مصرفي ، ميزان مصرف سبزيجات و ميوه جات و تحرك افراد بيشتر باشد به طور قطع به يقين دفع مدفوع به صورت بسيار منظم و به موقع و به راحتي اتفاق مي افتد و فرد احساس راحتي و خشنودي خاص خودش را دارد و همچنين احتمال ابتلا به بيماري هموروئيد بشدت كاهش مي يابد. ولي در بعضي از افراد كه دستگاه گوارش آنها به علت عدم تغذيه مناسب به خوبي كار نميكند كه اين روزها بسيار هم شايع مي باشد به دليل فرصت كم و استفاده از غذاهاي فست فود با ميزان دريافت بالاي چربي، نمك ، ادويه جات و علي الخصوص فلفل مي باشد كه اين امر سبب مي شود كه دستگاه گوارش كاراييش كم شده و در نتيجه ميزان ماندن مواد دفعي در روده بزرگ بالا رفته و آب بيشتري از آن جذب شود ، در نتيجه موقعي كه مدفوع به صورت خشك تري دفع شود . اين خشكي حين اجابت، باعث صدمه به جدار ناحيه معقد و بافت اطراف ركتوم مي شود كه اين مساله باعث خون ريزي هاي بدون درد شده و كم كم خون ريزي هاي همراه با درد، خون ريزي همراه با بيرون زدن زائده از ناحيه معقد و علائم مشابهي خودش رو نشان بدهد و به تدريج پيشرفت مي كند. و سبب بيماري هموروئيد مي گردد.



شروع بيماري هموروئيد

در برخي افراد انقدر اين مشكل شديد است كه مجبور مي شوند ساعت ها در دستشويي بشينند و زور و فشار بيارند، و همين زور و فشار آوردن و ايجاد جاذبه در ناحيه معقد باعث مي شود كه رگ هاي هموروئيد كه نقش بالشتكي براي دفع مدفوع را دارند حجيم تر و پر خون تر بشوند كه اين روند به تدريج 1 روز 1 ماه 1 سال 2 سال و همين گونه تعداد اينها زياد مي شود و يواش يواش به صورت بالشتك ها بيرون رده و اين بالشتك ها به تدريج خودشون رو به صورت هموروئيد نشان مي دهند.



علائم تشخيص و نشانه هاي بواسير - هموروئيد (hemorrhoid)

نحوه تشخيص هموروئيد95-90% بواسيرها بدون علائم و نشانه هستند. اما تظاهرات شايع و مهم هموروئيد خونريزي بدون درد و بيرون زدگي protrusion مي باشد علاوه براين نيز علائم و نشانه ها در بواسير داخلي و خارجي متفاوت است. شايع ترين نشانه بواسير داخلي خونريزي قرمز روشن است و معمولا توام با درد نمي باشد همچنين احساس دفع ناكامل مدفوع و عدم تخليه كامل روده و نيز ترشح اطراف مخرج و رطوبت آن و گاهي نيز توده ها و تورم مخرج كه با زور زدنstraining بيشتر مي شود و در موارد شديد، بواسيرهاي داخلي ممكن است از دهانه ي مقعد بيرون بيايند،از ديگر علائم آن است. به عبارتي ديگر برخي افرادي كه به بيماري بواسير مبتلا گشته اند، معمولاً حين عمل دفع دچار خونريزي، خارش، درد و ناراحتي در ناحيه مقعد مي شوند.همه مي توانند به بواسير مبتلا شوند. در واقع بيش از نيمي از افراد پس از ۵۰ سالگي گرفتار اين بيماري مي شوند.در اكثر موارد بيماري بواسير از فشار و درد در هنگام انجام عمل دفع ايجاد مي شود. از عوامل ديگر اين بيماري مي توان به وراثت، بالا رفتن سن، يبوست، اسهال، و عمل جنسي اشاره كرد.وقتي كسي يكبار به اين بيماري مبتلا شود، احتمال تكرار مداوم آن بسيار زياد است. اين به اين دليل است كه تورم باعث ضعيف شدن ديواره هاي رگ ها شده و در نتيجه آمادگي بيشتري براي تورم دوباره پيدا مي كنند.



دلايل رايج ابتلا به بيماري بواسير

علت دقيق بواسير ناشناخته است. برخي عوامل كه احتمال نقش‌آفريني دارند عبارتند از: روش‌هاي نامنظم دفع (يبوست يا اسهال)، كمبود تمرينات بدني، عوامل تغذيه‌اي (رژيم‌هاي كم‌فيبر)، افزايش فشار درون‌شكمي (كشيدگي طولاني‌مدت، آب‌آوردگي شكم، تودهٔ درون‌شكمي، يا بارداري)، ژنتيك، نبودِ دريچه درون رگ‌هاي بواسيري، و افزايش سن. ساير عواملي كه ممكن است احتمال ابتلا به هموروئيد را افزايش دهند عبارتند از مرض چاقي، نشستن طولاني‌مدت، سرفهٔ مزمن و نقص در عملكرد لگن. البته شواهد مرتبط با اين دلايل ضعيف است

عکس بواسیر

در واقع برخي از دلايل عمومي بيماري بواسير را به شرح ذيل مي باشند:

۱- يبوست مزمن

۲- اسهال مزمن

۳- زور زدن موقع اجابت مزاج

۴- نشستن طولانى مدت در توالت

۵- افزايش سن ، كم‌شدن‌ توان‌ عضلاني‌ در سنين‌ بالا

6- عوامل ارثى

۷- حاملگى

8- وارد آمدن‌ فشار مكرر به‌ سياهرگ‌هاي‌ مقعد يا راست‌ روده‌

9- عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر

10- رژيم‌ غذايي‌ بدون‌ فيبر ، مصرف غذاهاى كم فيبر، عدم استفاده از ميوه جات و سبزيجات، مصرف الكل و...

11- نشستن‌ يا ايستادن‌ به‌ مدت‌طولاني ،‌ تحرك كم

12- بالا بردن‌ فشار خون‌ در سيستم‌ سياهرگي‌ دستگاه‌ گوارش‌

13- چاقي

14- لواط‌

15- جراحي‌ راست‌ روده‌ يا پارگي‌ مجراي‌ تناسلي‌ به‌ هنگام‌ زايمان‌ و دوختن‌ آن‌

16-بيماري‌ كبدي‌

17-سرطان‌ روده‌ بزرگ‌



درمورد بيماري بواسير و هموروئيد دو نكته مهم وجود دارد:

بواسير از علل سرطان روده نيست اما بواسير وجود همزمان سرطان روده را نفي نمي كند و چون سن شيوع سرطان روده بالاي 40 سالگي ( مثل هموروئيد است) و بعلاوه علامت شايع هر دوبيماري ( هموروئيد و سرطان روده) خونريزي است لذا در همه موارد هموروئيد ( خاصه در بالاي 40 سالگي) و بخصوص اگر علامت شايع آن خونريزي در مقعد باشد بيمار را بايد جهت تشخيص دقيق تر مورد اندوسكپي (ركنوسگيموئيدسكپي) قرار داد.

از ديگر علل خونريزي مخرج پوليپ ركتوم( راست روده) و شقاق مقعد است كه آنها هم در (ركتوسيگموئيدسكپي) مشخص مي شوند. بواسير خارجي معمولا سبب برجستگي يا تورم به اندازه نخود يالوبيا در مخرج يااطراف آن مي شود و گاهي نيز سبب دفع خون روشن مي شود. به دو نكته مهم توجه فرمائيد اول اينكه بواسير معمولا سبب دفع خون سياهرنگ نمي شود و دوم اينكه در صورت دفع خون سياهرنگ(MELEMA) بايد علل ديگري را بررسي و جستجو نمود.


درجات و تقسيم بندي انواع هموروئيد | بيماري بواسير

درجات و انواع هموروئيد يا همان بواسيربيماري هموروئيد يا بواسير به صورت خيلي پيشرفته نيست و درجات بسيار متعددي را ميگذراند تا به جلو برود كه معمولاً درجه هاي اين بيماري به 4 درجه تقسيم مي كنند.



هموروئيد يا بواسير درجه اول

بواسير درجه اول كه شروع بيماري هست به علت بد كار كردن شكم و يبوستهاي طولاني بيمار دچار خون ريزي مي شود كه اين امر خيلي هم شايع مي باشد و همه ي افراد در طول دوران زندگي به اين مورد دچار مي شوند اگر به اين مورد زور رسيدگي شود، و از پمادهاي ضد هموروئيد كه نقش چرب كننده دارند و نيز يك مقدار ملين كننده هاي مدفوع استفاده شده از نشستن بيش از حد و پرهيز شود اين امر كمك مي كند كه اين بيماري پيشرفت نكند اگر اين اقدامات انجام نشود مرحله 1 وارد مرحله 2 مي شود.



هموروئيد يا بواسير درجه دوم

بواسير مرحله 2 غير از خون ريزي كم كم فرد بيمار حس مي نمايد كه دور معقدش يك سري ظواهر پيدا شده كه هرچقدر ميزان نشستن روي دستشويي و فشار آوردن بيشتر باشد اين ظواهر بزرگ تر و بزرگ تر و به تدريج پيش مي روند كه اين ظواهر در مرحله 2 بلافاصله كه فرد بيمار دستشويي مي كند به داخل ركتوم بر مي گردد، اين مرحله هم قابل درمان مي باشد كه شامل پمادهاي مختلف، مليٌن ها و استفاده ازفيبر غذايي مي باشد، اما اگر اين مرحله هم طي نشود كه اكثراً رعايت نمي كنند وارد مرحله 3 مي شود.



بواسير يا هموروئيد درجه سوم

اين زائده اي كه بيرون مي آيد ديگر خودش داخل نمي رود و بايد با دست فشار آورده شود تا داخل رود. اين مورد خون ريزي هاي زيادي دارد و شروع به درد مي كند، خارش دارد، مريض احساس دفع كامل نمي كند، مدفوع كرده ولي احساس رضايت نمي كند، چون مدفوع كردن احساس رضايت به انسان مي دهد اما با وجود اين زائده احساس رضايت ندارد و فكر مي كند به صورت كامل خالي نشده و دوباره ميخواهد برگردد و به دستشويي برود. در اين موارد آن زائده هايي كه بيرون مي آيند حتما بايد برداشته شوند در قديم روش هاي مختلفي بوده كه شايع ترين آن ها جراحي با چاقو بوده كه در يكي دو دهه اخير جراحي با ليزر كار رو راحت تر نموده است.



هموروئيد يا بواسير درجه چهارم

مرحله 4 مرحله اي است كه وقتي اين زائده بيرون مي آيد حتي با دست هم بر نميگردد كه به اين حالت بيرون زدگي مي گويند، در اين حالت حتماً بايد جراحي صورت بگيرد.



جراحي با ليزر هموروئيد ، بواسير و مزاياي جراحي ليزر

درمان بواسير با ليزر نكته اي كه در جراحي هاي معمولي نياز هست كه بدانيم اين است كه حتماً بايستي بيمار در بيمارستان بستري شود و بيهوش شود و همچنين 2 هفته از محل كار و زندگي خود دور شده كه اين مورد براي مريض و محل كار او مساله ساز مي باشد، بعد از جراحي تمام بيماراني كه قبلاً جراحي با چاقو انجام دادند خاطرات بسيار بدي از اين مساله داشته و از دردهاي بسيار زياد، از گذاشتن توپي در داخل معقد كه همگي اين پروسه را بسيار دردناك ياد مي كنند و كساني كه 20 30 سال پيش از اين گونه جراحي ها انجام داده اند اين پروسه هميشه تكرار شدني بوده و هست و همه هم با بدي ازش ياد مي كنند. اما اخيراً با كاربرد ليزر در اين ناحيه و در بيماريهاي هموروئيد فوق العاده كار را راحت نموده اند.


عکس بواسیر بدون عمل

امروزه از ليزرهايي استفاده مي نمايند كه به راحتي كار برش را در حداقل ممكن و با كمترين صدمه انجام داده تا خون ريزي ها قابل كنترل باشند. در ضمن محيط كاملاً خشك بوده و ديگر نيازي به تامپون يا توپي كه بعد از عمل بسيار براي بيمار دردناك است نخواهد بود، مدت دوران بعد از عمل فوق العاده راحت طي مي شود، هرچند كه يك زمان خاصي از مريض خواهد گرفت ولي براي مريض بي دردسرتر و راحت تر مي باشد



ليزر درماني ( اشعه درماني يا فتوگواگولاسيون مادون قرمز )

نحوه درمان هموروئيد با ليزريك درمان مطبي مناسب و سرپايي براي هموروئيد هاي درجه 1و2 كوچك مي باشد.



جراحي ليزر

درمان جراحي با ليزر معمولاً براي هموروئيد هاي درجه 3 و 4 انجام مي گردد كه با استفاده از ليزر بسيار مؤثرتر و كم عارضه تر از جراحي سنتي مي باشد.


نحوه پيشگيري از ابتلا به بيماري هموروئيد - بواسير

حتماً به خصوص در دوران ميانسالي پرهيز از نشستن بيش از حد افزايش فعاليت روزمره ، پرهيز از مصرف غذاهاي آماده و فوري و پر چرب و تحرك بيشتر باعث مي شود كه ديرتر به اين موارد دچار شويد ولي در عمل بالعكسش را ميبينيم گفتيم كه قبلا سن شروع بيماري بواسير سن بالاي 60 سال بوده ولي الان در سنين خيلي خيلي پايين تر يعني 18 تا 20 سال نيز ديده مي شود كه البته در اين موارد يك فاكتور خيلي مهمي كه از آن ياد مي شود ژنتيك مي باشد گاها افرادي در سنين پايين مراجعه كرده و بعد از معاينه مشاهده مي شود كه در فاميل پدر ، مادر ، خواهر ، برادر يا نزديكانشان دچار اين بيماري بوده اند.

پس در واقع براي پرهيز از دچار شدن زود هنگام به اين بيماري نكته اصلي تحرك لازم، تغذيه مناسب و سالم حاوي آب فراوان، مواد فيبري، مواد حاوي سبزيجات و ميوه جات و از اين قبيل موارد و بالعكس دوري كردن از بي تحركي و عدم استفاده از غذاهاي چرب و دوري از دخانيات و نوشيدني هاي الكلي است. معمولاً مواردي است كه پيشرفته شده و نياز به درمان دارند و كاري جز جراحي نمي توان كرد.


موارد جلوگيري از عود بواسير

1- جلوگيري از يبوست طولاني با استفاده از رژيم پرفيبر و عدم استفاده از ترياك و ساير داروهاي پيوست زا
2- جلوگيري از اسهال طولاني با درمان بيماري زمينه اي مثل كوليت اولسروز
3- كنترل چاقي
4- فعاليت بدني و ورزش كافي
5- مصرف مايعات فراوان


[ بازدید : 111 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به درمان هموروئید است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]