شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

درمان هموروئید

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

دلايل رايج ابتلا به بيماري بواسير

تعريف هموروئيد داخلي | بواسير (hemorrhoid)

يكي از شايع ترين بيماريهاي معقد كه اكثر پزشكان اعم از پزشكان عمومي، پزشكان داخلي، پزشكان اطفال، متخصصين علي الخصوص متخصصين زنان و جراحان عمومي با آن سر و كار دارند بيماري هموروئيد بوده كه نام ديگر آن بواسير مي باشد و در مناطق مختلف اسم هاي مختلفي دارد مثلاً در خوزستان به عنوان بيماري سردي از آن ياد ميشود و معتقدند كه اين بيماري در قواي ديگر بدن چه از نظر حس حركت و چه از نظر حس كارايي جنسي تاثير منفي مي گذارد.

بواسير به زبان ساده

به زبان ساده و اريس سياهرگهاي (وريدهاي) مخرج را بواسير يا هموروئيد گويند و واريس اتساع و گشاد شدن و پيچ در پيچ شدن سياهرگهاست. هموروييدها جزء طبيعي از ساختمان مخرج هستند و به بسته شدن كامل مخرج در زمان استراحت سيستم اسفنكتري كمك مي كنند و درمان تنها در صورتي ضرورت دارد كه اين بواسيرها مشكل ايجاد كرده باشند. خون كه محتواي اكسيژن و مواد مغزي است توسط شريانها (سرخرگها) به مخرج مي رسد وتوسط سياهرگها (وريدها) به قلب باز مي گردد. جهت گردش خون هميشه يكطرفه و در جهت فلش ها مي باشد. اگر به هر دليلي در سر راه بازگشت خون توسط سياهرگها مانعي ايجاد شود به تدريج فشار داخل سياهرگها افزايش يافته و اين مسئله بايد گشادي سياهرگها و پيچ در پيچ شدن آنها ( يعني واريس وريدهاي مخرج كه معادل هموروئيد است) مي شود. در مخرج دو شبكه وريدي داخلي و خارجي وجود دارد.



بروز بواسير در چه سنيني بسيار شايع است؟

اگر دستگاه گوارش انسان در طول زندگيش به طور منظم و مرتب كار نكند به طور قطع به يقين دچار يكي از علائم اين بيماري مي شود كه اين مي تواند از سنين خيلي پايين حتي از كودكي از 4 تا 5 سال بروز كرده و تا سنين بسيار بالا مثل 60 تا 70 سالگي. در گذشته سن شايع هموروئيد بين 60 تا 70 سالگي بوده ولي اين روزها ميبينيم كه حتي جوانان 20 ساله يا حتي جوانتر دچار بيماري هموروئيد مي شوند كه اين موضوع به پيش زمينه هايي كه مستعد كننده بيماري هستند برمي گردد كه در ادامه توضيح خواهيم داد.



نقش رژيم غذايي در بيماري بواسير

يك فرد معمولي در طي روز با دريافت 3 نوبت غذا ( صبحانه ، نهار و شام ) به طور معمول روزي يك بار را اجابت مزاج خواهد داشت و اين بستگي به مواد غذايي كه اين شخص مصرف مي كند دارد كه تركيبات آن متفاوت بوده و مي تواند مدفوع را يا به صورت خشك يا به صورت نرم نمايد . هر چه ميزان فيبر غذايي ، ميزان آب مصرفي ، ميزان مصرف سبزيجات و ميوه جات و تحرك افراد بيشتر باشد به طور قطع به يقين دفع مدفوع به صورت بسيار منظم و به موقع و به راحتي اتفاق مي افتد و فرد احساس راحتي و خشنودي خاص خودش را دارد و همچنين احتمال ابتلا به بيماري هموروئيد بشدت كاهش مي يابد. ولي در بعضي از افراد كه دستگاه گوارش آنها به علت عدم تغذيه مناسب به خوبي كار نميكند كه اين روزها بسيار هم شايع مي باشد به دليل فرصت كم و استفاده از غذاهاي فست فود با ميزان دريافت بالاي چربي، نمك ، ادويه جات و علي الخصوص فلفل مي باشد كه اين امر سبب مي شود كه دستگاه گوارش كاراييش كم شده و در نتيجه ميزان ماندن مواد دفعي در روده بزرگ بالا رفته و آب بيشتري از آن جذب شود ، در نتيجه موقعي كه مدفوع به صورت خشك تري دفع شود . اين خشكي حين اجابت، باعث صدمه به جدار ناحيه معقد و بافت اطراف ركتوم مي شود كه اين مساله باعث خون ريزي هاي بدون درد شده و كم كم خون ريزي هاي همراه با درد، خون ريزي همراه با بيرون زدن زائده از ناحيه معقد و علائم مشابهي خودش رو نشان بدهد و به تدريج پيشرفت مي كند. و سبب بيماري هموروئيد مي گردد.



شروع بيماري هموروئيد

در برخي افراد انقدر اين مشكل شديد است كه مجبور مي شوند ساعت ها در دستشويي بشينند و زور و فشار بيارند، و همين زور و فشار آوردن و ايجاد جاذبه در ناحيه معقد باعث مي شود كه رگ هاي هموروئيد كه نقش بالشتكي براي دفع مدفوع را دارند حجيم تر و پر خون تر بشوند كه اين روند به تدريج 1 روز 1 ماه 1 سال 2 سال و همين گونه تعداد اينها زياد مي شود و يواش يواش به صورت بالشتك ها بيرون رده و اين بالشتك ها به تدريج خودشون رو به صورت هموروئيد نشان مي دهند.



علائم تشخيص و نشانه هاي بواسير - هموروئيد (hemorrhoid)

نحوه تشخيص هموروئيد95-90% بواسيرها بدون علائم و نشانه هستند. اما تظاهرات شايع و مهم هموروئيد خونريزي بدون درد و بيرون زدگي protrusion مي باشد علاوه براين نيز علائم و نشانه ها در بواسير داخلي و خارجي متفاوت است. شايع ترين نشانه بواسير داخلي خونريزي قرمز روشن است و معمولا توام با درد نمي باشد همچنين احساس دفع ناكامل مدفوع و عدم تخليه كامل روده و نيز ترشح اطراف مخرج و رطوبت آن و گاهي نيز توده ها و تورم مخرج كه با زور زدنstraining بيشتر مي شود و در موارد شديد، بواسيرهاي داخلي ممكن است از دهانه ي مقعد بيرون بيايند،از ديگر علائم آن است. به عبارتي ديگر برخي افرادي كه به بيماري بواسير مبتلا گشته اند، معمولاً حين عمل دفع دچار خونريزي، خارش، درد و ناراحتي در ناحيه مقعد مي شوند.همه مي توانند به بواسير مبتلا شوند. در واقع بيش از نيمي از افراد پس از ۵۰ سالگي گرفتار اين بيماري مي شوند.در اكثر موارد بيماري بواسير از فشار و درد در هنگام انجام عمل دفع ايجاد مي شود. از عوامل ديگر اين بيماري مي توان به وراثت، بالا رفتن سن، يبوست، اسهال، و عمل جنسي اشاره كرد.وقتي كسي يكبار به اين بيماري مبتلا شود، احتمال تكرار مداوم آن بسيار زياد است. اين به اين دليل است كه تورم باعث ضعيف شدن ديواره هاي رگ ها شده و در نتيجه آمادگي بيشتري براي تورم دوباره پيدا مي كنند.



دلايل رايج ابتلا به بيماري بواسير

علت دقيق بواسير ناشناخته است. برخي عوامل كه احتمال نقش‌آفريني دارند عبارتند از: روش‌هاي نامنظم دفع (يبوست يا اسهال)، كمبود تمرينات بدني، عوامل تغذيه‌اي (رژيم‌هاي كم‌فيبر)، افزايش فشار درون‌شكمي (كشيدگي طولاني‌مدت، آب‌آوردگي شكم، تودهٔ درون‌شكمي، يا بارداري)، ژنتيك، نبودِ دريچه درون رگ‌هاي بواسيري، و افزايش سن. ساير عواملي كه ممكن است احتمال ابتلا به هموروئيد را افزايش دهند عبارتند از مرض چاقي، نشستن طولاني‌مدت، سرفهٔ مزمن و نقص در عملكرد لگن. البته شواهد مرتبط با اين دلايل ضعيف است

عکس بواسیر

در واقع برخي از دلايل عمومي بيماري بواسير را به شرح ذيل مي باشند:

۱- يبوست مزمن

۲- اسهال مزمن

۳- زور زدن موقع اجابت مزاج

۴- نشستن طولانى مدت در توالت

۵- افزايش سن ، كم‌شدن‌ توان‌ عضلاني‌ در سنين‌ بالا

6- عوامل ارثى

۷- حاملگى

8- وارد آمدن‌ فشار مكرر به‌ سياهرگ‌هاي‌ مقعد يا راست‌ روده‌

9- عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر

10- رژيم‌ غذايي‌ بدون‌ فيبر ، مصرف غذاهاى كم فيبر، عدم استفاده از ميوه جات و سبزيجات، مصرف الكل و...

11- نشستن‌ يا ايستادن‌ به‌ مدت‌طولاني ،‌ تحرك كم

12- بالا بردن‌ فشار خون‌ در سيستم‌ سياهرگي‌ دستگاه‌ گوارش‌

13- چاقي

14- لواط‌

15- جراحي‌ راست‌ روده‌ يا پارگي‌ مجراي‌ تناسلي‌ به‌ هنگام‌ زايمان‌ و دوختن‌ آن‌

16-بيماري‌ كبدي‌

17-سرطان‌ روده‌ بزرگ‌



درمورد بيماري بواسير و هموروئيد دو نكته مهم وجود دارد:

بواسير از علل سرطان روده نيست اما بواسير وجود همزمان سرطان روده را نفي نمي كند و چون سن شيوع سرطان روده بالاي 40 سالگي ( مثل هموروئيد است) و بعلاوه علامت شايع هر دوبيماري ( هموروئيد و سرطان روده) خونريزي است لذا در همه موارد هموروئيد ( خاصه در بالاي 40 سالگي) و بخصوص اگر علامت شايع آن خونريزي در مقعد باشد بيمار را بايد جهت تشخيص دقيق تر مورد اندوسكپي (ركنوسگيموئيدسكپي) قرار داد.

از ديگر علل خونريزي مخرج پوليپ ركتوم( راست روده) و شقاق مقعد است كه آنها هم در (ركتوسيگموئيدسكپي) مشخص مي شوند. بواسير خارجي معمولا سبب برجستگي يا تورم به اندازه نخود يالوبيا در مخرج يااطراف آن مي شود و گاهي نيز سبب دفع خون روشن مي شود. به دو نكته مهم توجه فرمائيد اول اينكه بواسير معمولا سبب دفع خون سياهرنگ نمي شود و دوم اينكه در صورت دفع خون سياهرنگ(MELEMA) بايد علل ديگري را بررسي و جستجو نمود.


درجات و تقسيم بندي انواع هموروئيد | بيماري بواسير

درجات و انواع هموروئيد يا همان بواسيربيماري هموروئيد يا بواسير به صورت خيلي پيشرفته نيست و درجات بسيار متعددي را ميگذراند تا به جلو برود كه معمولاً درجه هاي اين بيماري به 4 درجه تقسيم مي كنند.



هموروئيد يا بواسير درجه اول

بواسير درجه اول كه شروع بيماري هست به علت بد كار كردن شكم و يبوستهاي طولاني بيمار دچار خون ريزي مي شود كه اين امر خيلي هم شايع مي باشد و همه ي افراد در طول دوران زندگي به اين مورد دچار مي شوند اگر به اين مورد زور رسيدگي شود، و از پمادهاي ضد هموروئيد كه نقش چرب كننده دارند و نيز يك مقدار ملين كننده هاي مدفوع استفاده شده از نشستن بيش از حد و پرهيز شود اين امر كمك مي كند كه اين بيماري پيشرفت نكند اگر اين اقدامات انجام نشود مرحله 1 وارد مرحله 2 مي شود.



هموروئيد يا بواسير درجه دوم

بواسير مرحله 2 غير از خون ريزي كم كم فرد بيمار حس مي نمايد كه دور معقدش يك سري ظواهر پيدا شده كه هرچقدر ميزان نشستن روي دستشويي و فشار آوردن بيشتر باشد اين ظواهر بزرگ تر و بزرگ تر و به تدريج پيش مي روند كه اين ظواهر در مرحله 2 بلافاصله كه فرد بيمار دستشويي مي كند به داخل ركتوم بر مي گردد، اين مرحله هم قابل درمان مي باشد كه شامل پمادهاي مختلف، مليٌن ها و استفاده ازفيبر غذايي مي باشد، اما اگر اين مرحله هم طي نشود كه اكثراً رعايت نمي كنند وارد مرحله 3 مي شود.



بواسير يا هموروئيد درجه سوم

اين زائده اي كه بيرون مي آيد ديگر خودش داخل نمي رود و بايد با دست فشار آورده شود تا داخل رود. اين مورد خون ريزي هاي زيادي دارد و شروع به درد مي كند، خارش دارد، مريض احساس دفع كامل نمي كند، مدفوع كرده ولي احساس رضايت نمي كند، چون مدفوع كردن احساس رضايت به انسان مي دهد اما با وجود اين زائده احساس رضايت ندارد و فكر مي كند به صورت كامل خالي نشده و دوباره ميخواهد برگردد و به دستشويي برود. در اين موارد آن زائده هايي كه بيرون مي آيند حتما بايد برداشته شوند در قديم روش هاي مختلفي بوده كه شايع ترين آن ها جراحي با چاقو بوده كه در يكي دو دهه اخير جراحي با ليزر كار رو راحت تر نموده است.



هموروئيد يا بواسير درجه چهارم

مرحله 4 مرحله اي است كه وقتي اين زائده بيرون مي آيد حتي با دست هم بر نميگردد كه به اين حالت بيرون زدگي مي گويند، در اين حالت حتماً بايد جراحي صورت بگيرد.



جراحي با ليزر هموروئيد ، بواسير و مزاياي جراحي ليزر

درمان بواسير با ليزر نكته اي كه در جراحي هاي معمولي نياز هست كه بدانيم اين است كه حتماً بايستي بيمار در بيمارستان بستري شود و بيهوش شود و همچنين 2 هفته از محل كار و زندگي خود دور شده كه اين مورد براي مريض و محل كار او مساله ساز مي باشد، بعد از جراحي تمام بيماراني كه قبلاً جراحي با چاقو انجام دادند خاطرات بسيار بدي از اين مساله داشته و از دردهاي بسيار زياد، از گذاشتن توپي در داخل معقد كه همگي اين پروسه را بسيار دردناك ياد مي كنند و كساني كه 20 30 سال پيش از اين گونه جراحي ها انجام داده اند اين پروسه هميشه تكرار شدني بوده و هست و همه هم با بدي ازش ياد مي كنند. اما اخيراً با كاربرد ليزر در اين ناحيه و در بيماريهاي هموروئيد فوق العاده كار را راحت نموده اند.


عکس بواسیر بدون عمل

امروزه از ليزرهايي استفاده مي نمايند كه به راحتي كار برش را در حداقل ممكن و با كمترين صدمه انجام داده تا خون ريزي ها قابل كنترل باشند. در ضمن محيط كاملاً خشك بوده و ديگر نيازي به تامپون يا توپي كه بعد از عمل بسيار براي بيمار دردناك است نخواهد بود، مدت دوران بعد از عمل فوق العاده راحت طي مي شود، هرچند كه يك زمان خاصي از مريض خواهد گرفت ولي براي مريض بي دردسرتر و راحت تر مي باشد



ليزر درماني ( اشعه درماني يا فتوگواگولاسيون مادون قرمز )

نحوه درمان هموروئيد با ليزريك درمان مطبي مناسب و سرپايي براي هموروئيد هاي درجه 1و2 كوچك مي باشد.



جراحي ليزر

درمان جراحي با ليزر معمولاً براي هموروئيد هاي درجه 3 و 4 انجام مي گردد كه با استفاده از ليزر بسيار مؤثرتر و كم عارضه تر از جراحي سنتي مي باشد.


نحوه پيشگيري از ابتلا به بيماري هموروئيد - بواسير

حتماً به خصوص در دوران ميانسالي پرهيز از نشستن بيش از حد افزايش فعاليت روزمره ، پرهيز از مصرف غذاهاي آماده و فوري و پر چرب و تحرك بيشتر باعث مي شود كه ديرتر به اين موارد دچار شويد ولي در عمل بالعكسش را ميبينيم گفتيم كه قبلا سن شروع بيماري بواسير سن بالاي 60 سال بوده ولي الان در سنين خيلي خيلي پايين تر يعني 18 تا 20 سال نيز ديده مي شود كه البته در اين موارد يك فاكتور خيلي مهمي كه از آن ياد مي شود ژنتيك مي باشد گاها افرادي در سنين پايين مراجعه كرده و بعد از معاينه مشاهده مي شود كه در فاميل پدر ، مادر ، خواهر ، برادر يا نزديكانشان دچار اين بيماري بوده اند.

پس در واقع براي پرهيز از دچار شدن زود هنگام به اين بيماري نكته اصلي تحرك لازم، تغذيه مناسب و سالم حاوي آب فراوان، مواد فيبري، مواد حاوي سبزيجات و ميوه جات و از اين قبيل موارد و بالعكس دوري كردن از بي تحركي و عدم استفاده از غذاهاي چرب و دوري از دخانيات و نوشيدني هاي الكلي است. معمولاً مواردي است كه پيشرفته شده و نياز به درمان دارند و كاري جز جراحي نمي توان كرد.


موارد جلوگيري از عود بواسير

1- جلوگيري از يبوست طولاني با استفاده از رژيم پرفيبر و عدم استفاده از ترياك و ساير داروهاي پيوست زا
2- جلوگيري از اسهال طولاني با درمان بيماري زمينه اي مثل كوليت اولسروز
3- كنترل چاقي
4- فعاليت بدني و ورزش كافي
5- مصرف مايعات فراوان

همه چيز را درباره بواسير بدانيد.

احتمالاً كلمه‌ي بواسير، بسيار به گوش‌تان خورده است. اين كلمه بسياري از افراد را به ياد مشكلات جسمي پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌‌هايشان در سنين پيري مي‌اندازد، اما بر خلاف تصور عموم اين بيماري از سنين جواني شروع مي‌شود. اين اختلال خاموش ممكن است بدون بروز نشانه‌هاي واضحي در بدن فرد به وجود آيد و حتي در صورت ظهور علايم نيز به دليل جواني و بي‌توجهي فرد به آن‌ها، سال‌ها از نظر فرد مخفي بماند.

در واقع ديواره‌ها‌ي دروني چهار سانتي‌متر انتهايي روده‌ي بزرگ به دليل داشتن خاصيت ارتجاعي و عملكرد دريچه‌اي آن از عروقي بالشتكي با ديواره‌هاي حساس تشكيل شده است كه بواسير نام دارند. در صورتي‌كه توانايي اين عروق براي گردش خون و بازگشت آن به قلب كم شود يا از طرفي به علت فشار مضاعف وارده بر ناحيه‌ي مقعد از توان عضلاني اين ناحيه براي كمك‌رساني به سيستم گردش خون ناحيه‌ي مقعدي كاسته گردد، شاهد به وجود آمدن بيماري بواسير خواهيم بود.

بيماري بواسير با نام علمي هموروئيد به صورت تورم و التهاب مويرگ‌هاي موجود در خروجي دستگاه گوارش يعني مقعد بروز مي‌كند. مويرگ‌هاي بخش ‌انتهايي دستگاه گوارش كه موظف به مراقبت از كانال مقعد هستند، در هنگام دفع مدفوع خشك دچار كشش و ملتهب خواهند شد. كشيدگي ديواره‌ي سياهرگ‌ها با كاهش توان انقباضي مانع پمپاژ خون به سمت نواحي بالاتر و بازگشت آن به قلب مي‌شوند. تجمع خون درون رگ‌ها منجر به ظاهر واريسي و تحريك‌پذير آن‌ها مي‌گردد به صورتي‌كه با كوچك‌ترين خراشي خونريزي مي‌كنند.

يبوست‌هاي مزمن به صورت دفع ناكامل مدفوع و چند روز در ميان با ايجاد فشار در عضلات دريچه‌اي ناحيه‌ي مقعد باعث اختلال در حركت ياري‌دهنده ماهيچه‌هاي صاف راست روده‌ي اين ناحيه به عروق آن شده و بدين گونه زمينه را براي ابتلا به هموروئيد فرآهم مي‌كنند. بسته به ميزان فشار وارد شده حين عمل دفع و تعداد دفعات تجربه‌ي يبوست‌هاي سنگين و آزاردهنده، آسيب وارده به عروق ناحيه‌ي مقعد شدت مي‌يابد. با هر بار تكرار شدن اجابت مزاج‌هاي طولاني و سخت، اختلال در عملكرد دريچه انتهايي روده‌ و آسيب عروقي بيشتر و بيماري در فرد پيشرفته‌تر خواهد شد. در نهايت فرد زماني متوجه جراحت كانال مقعد خود خواهد شد كه نشانه‌هايي چون درد و خونريزي ظاهر شود.

بيماري هموروئيد مي‌تواند با علايم و نشانه‌هاي متفاوتي در هر فرد بروز كند. توجه به موقع به نشانه‌ها و پيگيري فوري آن‌ها بهترين راه‌كار درماني اين بيماري است. به دليل آسيب ديدن ناحيه‌ي مقعدي در اين بيماري دور از ذهن نيست كه در ۹۹ درصد موارد كسي جز خود فرد متوجه آن نخواهد شد. اگرچه نمي‌توان اين توقع را از كودكان يا افراد عقب‌مانده داشت ولي در آنان نيز والدين يا اطرافياني هشيار مي‌توانند در آگاهي به موقع از آن مفيد باشند.


علائم بواسير چيست؟

خونريزي، معمولا بدون درد. بيمار معمولا لكه هاي قرمزي بر روي دستمال توالت در هنگام تميز كردن مقعد مشاهده مي كند.

خارش در منطقه مقعد

درد در منطقه مقعد

توده هاي بيرون زده از منطقه مقعد

تورم در منطقه مقعد

توده نزديك مقعد؛ مي تواند باعث آزار و ناراحتي شود.

چكه كردن مدفوع (بدون اين كه شما بخواهيد)

- بواسير داخلي، در داخل روده، معمولا هيچ علامتي ندارد. بيمار از اين بواسير اطلاعي ندارد زيرا مشكلي ايجاد نمي كند. اما اگر علائم آن مشاهده شوند، خونريزي مقعدي اتفاق مي افتد.

- گاهي اوقات تا زماني كه خونريزي در مدفوع مشاهده نشود، فرد از بواسير داخلي خبر ندارد.

- زور زدن در هنگام مدفوع كردن باعث خونريزي مي شود. زور زدن باعث خروج بواسير داخلي از مقعد مي شود كه همراه با درد است.

- هنگامي كه بيمار بواسير خارجي دارد، بواسير در زير پوست مقعد ديده مي شود. اين بواسير باعث خارش و خونريزي مي شود. گاهي اوقات خون تجمع مي كند و لخته خون ايجاد مي شود كه باعث ايجاد درد مي شود. همچنين اطراف مقعد متورم و ملتهب مي شود. بواسير خارجي معمولا همراه با درد است.چه زماني براي بواسير نياز به ملاقات با پزشك است؟

- هنگامي كه علائم گفته شده را مشاهده كرديد با پزشك تماس بگيريد. به ياد داشته باشيد شايد خونريزي مقعد به دليل ديگري باشد مانند سرطان مقعد. به همين دليل گاهي خونريزي مقعد جدي گرفته نمي شود و به پزشك مراجعه نمي شود.

- پزشك آزمايشات مختلفي بر روي شما انجام مي دهد. اين آزمايشات شامل آزمايش مقعدي ديجيتال مي باشد كه پزشك از طريق انگشت روغن زده با دستكش انجام مي دهد.

- گاهي اوقات آزمايش توسط آنوسكوپ انجام مي شود. اگر بواسير پس از روش هاي خانگي بهبود نيابد، بايد به پزشك مراجعه كنيد.

- اگر علائم همراه باحركات شكم باشد، مدفوع تيره رنگ است، لخته خون در مدفوع وجود دارد حتما به پزشك مراجعه كنيد.

- پزشك آزمايشات مختلفي براي بررسي مشكل شما انجام مي دهد.
- اگر علائم همراه با خونريزي شديد، سرگيجه ( سرگيجه نشانه چيست؟ ) و درد باشد حتما به پزشك مراجعه كنيد.


درمان بواسير چگونه است؟

گاهي اوقات بواسير خود به خود بهبود مي يابد اما در بيشتر موارد به مصرف قرص يا عمل جراحي نياز است.

1- مصرف قرص
بيشتر داروهاي بواسير شامل شياف و پماد مي باشد. اين داروها از خارش و درد جلوگيري مي كنند. اين داروها نبايد بيش از هفت روز مصرف شوند (مگر به تجويز پزشك).

2- برش هاي ساده
پزشك در صورتي كه لخته اي در اطراف بواسير ايجاد شود، برشي ساده ايجاد مي كند. اين برش بسيار موثر است. در بيشتر موارد در هنگام خونريزي پيوسته نياز به انعقاد، اسكلروتراپي و بستن باند لاستيكي مي باشد.


عمل جراحي براي درمان بواسير

اگر بواسير با استفاده از روش هاي قبل درمان نشد يا خيلي بزرگ باشد بايد از عمل جراحي استفاده شود.

در بيشتر موارد بيمار پس از عمل جراحي بلافاصله به منزل مي رود اما گاهي در بيمارستان مي ماند.

در عمل جراحي قسمتي از روده برداشته مي شود تا احتمال پايين افتادگي بواسير كاهش يابد. براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد: درمان بواسير با ليزر


پيشگيري از بواسير در زنان

اگر مدفوع هميشه نرم باشد احتمال بواسير كاهش مي يابد. احتمال بواسير به روش هاي زير كاهش مي يابد:

تغذيه- مصرف ميوه، سبزيجات، غلات و مايعات باعث نرم شدن مدفوع مي شود. (مايعات نبايد شامل الكل باشد). سعي كنيد غذاهاي غني از فيبر بخوريد.

زور زدن- در هنگام مدفوع كردن زور نزنيد. اين كار باعث افزايش فشار بر روي رگ هاي مقعد مي شود.

هنگامي كه نياز است دستشويي برويد- سعي كنيد بلافاصله در هنگام نياز دستشويي برويد. هر چقدر بيشتر صبر كنيد مدفوع خشك تر مي شود.

فعاليت فيزيكي- نشستن يا ايستادن در يك نقطه به مدت طولاني باعث افزايش فشار بر روي رگ ها مي شود.

وزن مناسب- وزن زياد (رژيم لاغري | چگونه لاغر شويم؟) باعث افزايش احتمال بواسير مي شود.


10 درمان خانگي بواسير

بواسير بر 75 درصد از مردم در ايالات متحده تاثير مي گذارد. آنها اغلب هنگامي كه افراد بين 45 تا 65 ساله هستند مورد حمله قرار مي گيرند. اين مشكل رايج زماني اتفاق مي افتد كه رگهاي داخل مقعد و ركتوم متورم و ملتهب مي شوند. تعدادي از عواملي كه موجب اين مشكل مي شوند عبارتند از مانند گرانش، سابقه خانوادگي، يبوست، رژيم كم فيبر، سنگين شدن، چاقي، آلرژي غذايي، عدم فعاليت بدني، بارداري و مدت زمان نشستن يا ايستادن طولاني. اگر بواسير مدت طولاني باقي بماند و درمان نشود ممكن است منجر به عوارضي مانند خونريزي مزمن، مرگ بافت و حتي سرطان مقعد يا كولوركتال شود. خوشبختانه، درمان با بواسير و كاهش علائم با مواد ساده و طبيعي، دشوار نيست. در اينجا 10 درمان خانگي براي بواسير وجود دارد:


1-يخ

اولين درمان خانگي كه به شدت توصيه مي شود يخ است. يخ به كاهش رگ هاي خوني كمك مي كند، تورم را كاهش مي دهد و فورا باعث آرامش و كاهش درد مي شود.

يك پك يخ يا يك قطعه ذوب شده را به مدت 10 دقيقه در يك پارچه در منطقه آسيب ديده قرار دهيد. اين كار را چند بار در روز انجام دهيد تا خونريزي كاهش يابد.شما حتي مي توانيد از يك بسته كوچك از سبزيجات يخ زده مانند نخود فرنگي يا ذرت استفاده كنيد. بسته را در يك حوله قرار دهيد و سپس آنرا روي بواسير قرار دهيد. اين كار را براي 20 دقيقه، سه بار در روز انجام دهيد.


2. آلوئه ورا

آلوئه ورا يكي از بهترين مواد طبيعي براي درمان بواسير است. خواص ضد التهابي و درماني آلوئه ورا باعث كاهش تحريك بواسير مي شود. آلوئه ورا مي تواند براي بواسير داخلي و خارجي استفاده شود.

براي درمان بواسير خارجي، كمي از ژل آلوئه ورا را بر روي مقعد قرار دهيد و به آرامي ماساژ دهيد. اين روش ساده، درد را تسكين مي دهد و احساس سوزش را كم مي كند. براي درمان بواسير داخلي، برگ آلوئه ورا را برش بزنيد. اطمينان حاصل كنيد كه بخش هايي از خار مانند گياه را قطع كنيد. نوارها را در ظرف قرار دهيد و آنها را فريز كنيد. براي از بين بردن درد، سوزش، و احساس خارش آلوئه وراي سرد را بر روي بواسير قرار دهيد.


3. آب ليمو

آب ليمو حاوي مواد مغذي مختلف است كه مي تواند با تقويت مويرگ ها و ديواره هاي رگ هاي خوني بواسير را تسكين دهد.

مقداري پنبه را به آب ليمو تازه آغشته كرده و آنرا روي بواسير قرار دهيد. در ابتدا، سوزش خفيفي خواهيد داشت، اما به زودي درد كاهش مي يابد. نصف ليمو را به يك فنجان شير گرم بيفزاييد و آن را بنوشيد. اين كار را هر سه ساعت براي نتيجه بهتر انجام دهيد.نصف قاشق چاي خوري از آب ليمو، آب زنجبيل، آب نعناع و عسل را با هم مخلوط كنيد. مخلوط را يكبار در روز مصرف كنيد.


4. روغن بادام

روغن بادام كه مخصوص خواص جذب كننده و نرم كننده است، عمدتا براي درمان بواسير خارجي استفاده مي شود. پنبه را در روغن بادام خالص قرار دهيد و آن را در منطقه آسيب ديده قرار دهيد. اين كار باعث كاهش التهاب و كاهش احساس سوزش و خارش مي شود. اين كار را چند بار در روز انجام دهيد.


5. روغن زيتون

روغن زيتون داراي خواص ضدالتهابي و آنتي اكسيداني است و براي درمان بواسيرهاي خارجي مورد استفاده قرار مي گيرد. اين روغن به افزايش الاستيسيته عروق خوني كمك كرده و باعث كاهش التهاب و كاهش اندازه عروق خوني در كانال مقعد مي شود.

روزانه يك قاشق چايخوري روغن زيتون مصرف كنيد. اين ماده به كاهش التهاب كمك كرده و عملكرد سيستم دفع ادرار را بهبود مي بخشد. آب برگ آلو را خارج كرده و آن را به روغن زيتون اضافه كنيد. اين مخلوط را روي بواسير خود اعمال كنيد. اين كار باعث كاهش درد و تورم مي شود.


6. دانه هاي كامل

اگر از بواسير رنج مي بريد، غذاهاي حاوي غلات كامل مصرف كنيد. تمام محصولات غلات كامل حاوي مقدار زيادي فيبر است، كه در كاهش علائم بواسير و خونريزي بسيار موثر است. اين مواد مغذي به پاك كردن سيستم دستگاه گوارش كمك مي كند، از از يبوست جلوگيري مي كند و به روده اجازه كارايي بيشتر مي دهد. غذاهاي غني از فيبر مي تواند مدفوع را تسكين دهد و حجم آن را افزايش دهد، كه باعث كاهش فشار خون در هنگام حركت روده مي شود. برخي از بهترين محصولات كل دانه عبارتند از جو، ذرت، برنج قهوه اي، ارزن، چاودار و گندم سياه.


7- عنبر نسا

خواص رطوبت دهنده و مرطوب كننده عنبر سائل باعث كاهش ناراحتي هاي مربوط به بواسير مي شود. امولسيون رطوبت مي تواند به كاهش رگ هاي خوني ملتهب، كاهش درد، خارش و تورم كمك كند.
يك توپ پنبه را در عنبر سائل قرار دهيد و آن را روي بواسير قرار دهيد. اين كار را حداقل سه بار در روز انجام دهيد. مي توانيد از پدهاي پزشكي كه حاوي عنبر سائل هستند استفاده كنيد. اين پدهاي پاك كننده مرطوب مي تواند به جاي يا همراه با كاغذ توالت استفاده شود. اين يك راه خوب براي محافظت مقعد از تحريك و ميكروارگانيسم ها است.


8. سركه سيب

با توجه به خواص ضد قارچ سركه سيب (سركه سيب | خواص سركه سيب و طريقه مصرف آن)، آن را مي توان براي انقباض عروق خوني و كاهش تورم و تحريك بواسير داخلي و خارجي استفاده كرد.

در مورد بواسير خارجي، به آرامي يك توپ پنبه خيس خورده در سركه سيب را در برابر ناحيه التهابي فشار دهيد. در ابتدا احساس سوزش خواهيد كرد، اما به زودي از خارش و سوزش كم خواهد شد. اين كار را چند بار در روز انجام دهيد تا تورم كاهش يابد. در مورد بواسير داخلي، يك قاشق چاي خوري سركه سيب را به يك ليوان آب اضافه كنيد و حداقل دو بار در روز آن را بنوشيد. مي توانيد عسل به آن اضافه كنيد تا طعم بهتري داشته باشد.


9. چاي كيسه اي سياه

اسيد تانن موجود در چاي نوعي رطوبت طبيعي است كه به كاهش تورم و درد ناشي از بواسير كمك مي كند.

يك كيسه چاي سياه را در آب گرم مرطوب كنيد. آن را از آب خارج كنيد و آن را كمي سرد كنيد. كيسه چاي گرم و مرطوب را بر روي رگ هاي متورم حدود 10 دقيقه قرار دهيد. اين كار را دو يا سه بار در روز انجام دهيد. مي توانيد از كيسه هاي سرد استفاده شده براي بواسير استفاده كنيد. كيسه هاي سرد را به مدت 5 تا 10 دقيقه روي محل قرار دهيد.


10. آب

هنگامي كه از بواسير داخلي يا خارجي رنج مي بريد، مصرف آب را افزايش دهيد. سعي كنيد هشت تا 10 ليوان آب در روز بنوشيد.مصرف آب به مقدار كافي به پاكسازي سيستم داخلي كمك مي كند و كل بدن شما را از كم آبي حفظ مي كند. همچنين حركت روده را تسهيل مي كند و مدفوع نرم را حفظ مي كند و تنش را كاهش مي دهد.هنگامي كه به اندازه كافي آب و مايعات ديگر نمي نوشيد، خروج مواد زائد از بدن كاهش مي يابد و در روده مي تواند وجود داشته باشد. نتيجه نهايي سخت شدن مدفوع است كه مشكل بواسير را بدتر مي كند.اگر بواسير مداوم داريد كه منجر به خونريزي شديد مي شود به پزشك مراجعه كنيد.


خلاصه اي از درمان بواسير

راه هايي براي كاهش علائم وجود دارد اما به طور كامل بواسير را از بين نمي برد.


كرم ها و پمادها- كرم ها و پمادها حاوي هيدروكورتيزون است.

شستشوي قسمت تاثير پذير- قسمت تاثير پذير را با آب گرم بشوييد. از صابون استفاده نكنيد.پس از حمام، منطقه تاثيرپذير را با سشوار خشك كنيد.

پك يخ و كمپرس سرد- استفاده از كمپرس سرد باعث كاهش تورم مي شود.

دستمال توالت مرطوب- دستمال توالت خشك باعث بدتر شدن شرايط و بيماري مي شود.

مسكن ها- برخي مسكن ها مانند آسپرين، ايبوپروفن و استامينوفن باعث كاهش درد مي شوند.

منبع: Home Remedies for Hemorrhoids

درمان و معالجه فیستول مقعد با عمل لیزر!

راههای درمان فیستول مقعدی

فیستول مقعد شامل دهانه ای در اطراف مقعد می باشد که گهگاه از ان چرک خارج میشود.در سراسر روده بزرگ و به ویژه در نزدیکی محل خروج مدفوع (مقعد)، غده هایی وجود دارند که مانند غده های عرق، مسئول ترشح موادی هستند که بسته به نوع مواد مترشحه، نقش خود را در تامین سلامت کلی بدن ایفا می کنند. دهانه ی این غده ها به داخل روده باز می شود و ترشحات آن ها از این طریق به داخل روده بزرگ تخلیه می گردد.


درمان فیستول به روش های مختلفی قابل انجام می باشد که باید متخصص فیستول حتما این کار را انجام دهد.


آبسه اطراف مقعد چیست؟

اگر دهانه غده هایی که در نزدیکی مقعد هستند بسته شود، غده دچار عفونت می گردد و تدریجا متورم می شود و حاوی چرک خواهد شد. این حالت باعث ایجاد آبسه در نزدیکی مقعد می گردد.



انواع و علائم آبسه مقعدی

آبسه مقعدی ممکن است سطحی باشد و به صورت ورم همراه با درد شدید در لبه مقعد بروز کند. محل آبسه گرم تر از سایر نقاط است و ممکن است با قرمزی و التهاب بافت های اطراف نیز همراه باشد.

انواع سطحی آبسه های مقعدی، شایع ترین نوع آبسه های مقعدی هستند و در این مبحث فقط به توضیح این نوع پرداخته می شود. گاهی ممکن است چرک آبسه به قسمت های عمیق تر نفوذ کند وانواع عمقی آبسه های مقعدی را ایجاد کند.

آبسه مقعدی به تدریج متورم تر و دردناک ترمی شود، به طوری که راه رفتن و نشستن برای بیمار مشکل می شود. گاهی نیز به طور خودبه خود دهانه آبسه باز می شود و خون و چرک آن تخلیه می شوند و به دنبال تخلیه چرک از شدت درد کاسته می شود



روش درمان آبسه مقعدی

در مواردی که آبسه به طور خودبه خود تخلیه نمی شود، تنها روش قطعی درمان، برش دادن آبسه و تخلیه آن است. به دنبال خروج چرک که با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی و توسط جراح انجام می شود، از شدت درد کاسته می شود. پس از عمل جراحی، بیمار معمولا عصر همان روز یا روز بعد از بیمارستان مرخص می شود.

پس از تخلیه چرک لازم است که بیمار 3 تا 4 مرتبه و هر بار به مدت 20 دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا محل چرک ضدعفونی شود و پس از خشک کردن موضع، آن را پانسمان کند. این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد.

اگر التهاب شدید باشد، بر اساس نظر پزشک جراح، چرک خشک کن تزریقی یا خوراکی نیز برای بیمار شروع می شود.در صورت وجود درد ناشی از برش، می توان از داروی مسکن استفاده کرد. معمولا التهاب پس از حدود یک هفته فروکش خواهد کرد.

اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود چه عوارضی ایجاد می کند؟

عدم درمان به موقع این بیماری باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. در صورت شدید شدن این عارضه، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت.

عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد.


فیستول اطراف مقعد

پس از تخلیه آبسه به طور خود به خود یا توسط جراح، پس از حدود دو هفته علائم کاملا رفع می شوند و فرد سلامت کامل خود را به دست می آورد، ولی در بعضی افراد دهانه ای که برای خروج چرک به روش جراحی یا به طور خودبه خود ایجاد شده است، باز می ماند. این دهانه در واقع توسط مجرای باریکی به روده بزرگ و مقعد راه دارد و مانند تونل باریکی، پوست اطراف مقعد را به داخل روده بزرگ وصل می کند. به این مجرای باریک، فیستول اطراف مقعد گفته می شود. البته گاهی نیز بدون سابقه بارزی از علائم آبسه مقعدی، فرد دچار فیستول می شود.



علائم فیستول مقعدی

- ترشح مداوم یا متناوب

- وجود یک برجستگی سفت و دردناک به هنگام لمس

- درد به هنگام اجابت مزاج یا پس از آن

- تغییر رنگ پوست اطراف فیستول



فیستول مقعدی باعث می شود که محتویات میکروبی داخل روده ی بزرگ از طریق مجرای مذکور، به زیر پوست راه پیدا کنند و هر چند مدت، باعث ایجاد عفونت یا ترشح یا آبسه یا ایجاد حالتی مثل جوش چرکی گردد که باعث درد و ترشح در ناحیه می شود و پس از تخلیه شدن ترشحات، درد فروکش می کند



علل‌

از بین‌ رفتن‌ بافت‌ به‌ علت‌ گسترش‌ آبسه‌ زمینه‌ی‌ گسترش‌ عفونت‌ ناشی‌ از پارگی‌ در مجرای‌ مقعدی‌ گاهی‌ در نتیجه‌ عواملی‌ چون‌ ضربه‌، عفونت‌ راست‌ روده‌ (از جمله‌ با میکربی‌ به‌ نام‌ کلامیدیا)، سرطان‌، و اشعه‌ درمانی‌ ایجاد می‌شود.



درمان فیستول مقعدی

درمان این بیماری فقط به روش جراحی است، یک جراحی کوچک برای برداشتن فیستول. معمولاً این کار با بی حسی موضعی انجام می پذیرد (البته گاهی بیهوشی عمومی لازم می شود).

بسته به عمق درگیری، روش های جراحی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. پس از عمل جراحی، بیمار معمولا عصر همان روز یا روز بعد از بیمارستان مرخص می شود. مراقبت از محل عمل شده، به صورت نشستن در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین، سه الی چهار بار در روز و هر بار به مدت بیست دقیقه است که برای دو هفته ادامه می یابد. در صورت وجود درد از داروی مسکن استفاده می شود. سایر مراقبت ها بسته به نظر جراح، برای بیمار شرح داده می شود.

قابل ذکر است که امروزه عمل فیستول مقعد با لیزر قابل انجام است.در این عمل باید از لیزرهای پرتوان استفاده و مراحل جراحی مانند جراحی باز است



فواید لیزر

چرا استفاده از لیزر به جراحی باز ارجح است؟لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم میکند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد.

لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام همل را ترمیم میکند و در نتیجه خونریزی هنگام عمل کاهش میابد.

این عمل بطور سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است.

بیمار فقط شب اول استراحت میکند ونیاز به استراحت بیشتر ندارد.

بیمار بازگشت سریعتر به محیط کار وزندگی طبیعی خوددارد.

با این نوع لیزر میتوان تمام انواع هموروئید و حتی شقاق و فیستول همزمان را درمان نمود.

لیزر محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل میشود.قابل ذکر است به همین علت انتقال بیماریهای ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر میرسد.

لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمیزند و مانند کوتر باعث نکروز نمیشود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته وبه اسفنکتر مقعد اسیبی وارد نمیشود.این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد میشود..


روش های درمان خانگی خونریزی مقعدی!

با چه روش هایی می توانیم خونریزی مقعدی را درمان کنیم چه راهکارهایی به ما در رفع این نوع خونریزی ها کمک میکنند می خواهیم به بررسی دلایل متعدد برای بروز خونریزی در مقعد بپردازیم یبوست و هموروئید از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر این بیماری به شمار می روند چه موفع لازم است به پزشک در این زمینه مراجعه کنیم ؟توصیه های مهم پزشکی برای این عارضه چگونه اند ؟

خونریزی مقعد به هرگونه خونی که از مقعد خارج می‌شود اطلاق می‌شود، البته خونریزی مقعدی معمولا به خونریزی راست روده یا قسمت پایینی روده بزرگ گفته می‌شود.


مقعد چند سانتی‌متر انتهایی روده بزرگ را تشکیل می‌دهد. خونریزی مقعدی به صورت خون موجود در مدفوع، روی دستمال توالت، یا کاسه توالت ظاهر می‌شود. رنگ خون ناشی از خونریزی مقعدی از قرمز روشن، قهوه‌ای تیره تا بسیار تیره متغیر است.

خونریزی مقعدی دلائل متعددی دارد، از جمله یبوست و هموروئید (بواسیر).

علت


علل خونریزی مقعدی عبارت است از:

– سرطان مقعد

-شکاف مقعد (پارگی پوست مقعد)

-آنژیودیسپلازی (ناهنجاری رگ‌های خونی نزدیک روده‌ها)

-سرطان روده

-پولیپ روده

-یبوست

-بیماری کرون

-اسهال

-دیورتیکولوز (برآمدگی‌های کوچکی که روی دیواره روده‌ها تشکیل می‌شود)

-مسمومیت غذایی

-هموروئید (بواسیر)

-درهم رفتگی روده (دخول بخشی از روده در بخش دیگر)

-کولیت ناشی از کم خونی (التهاب روده بزرگ به علت کاهش جریان خون)

-التهاب مقعد

-کولیت کاذب (التهاب روده بزرگ بواسطه عفونت)

-پرتو درمانی

-پرولاپس مقعد (بیرون زدن مقعد از جایگاه طبیعی آن)

-سندرم زخم مقعدی منفرد (ایجاد زخم روی دیواره مقعد)

-کولیت اولسراتیو

چه هنگام به پزشک مراجعه کنید

تماس با اورژانس


در صورت خونریزی مقعدی و هر یک از علائم زیر با اورژانس تماس بگیرید:

-تنفس سریع و کم عمق

-سرگیجه یا دوران سر پس از ایستادن

-تاری دید

-غش کردن

-گیجی

-تهوع

-سردی، رطوبت و رنگ‌پریدگی پوست

-کاهش ادرار

فورا به پزشک مراجعه کنید


اگر خونریزی مقعدی دارای مشخصات زیر است، فورا از اطرافیان‌تان بخواهید شما را به اورژانس منتقل کنند:

-مداوم یا شدید

-همراه با درد یا انقباضات شدید شکمی

-همراه با درد مقعد

به پزشک مراجعه کنید


اگر خونریزی مقعدی بیش از یک یا دو روز طول بکشد یا کمتر اما آزاردهنده باشد، به پزشک‌تان مراجعه کنید. اگر زیر 40 سال هستید و علت خونریزی مقعدی‌تان مشخص است مانند مدفوع سخت، شکاف مقعدی کوچک یا موارد مشخص دیگر، می‌توانید با تهیه پماد هموروئید یا هیدروکورتیزون بدون نسخه آن را درمان کنید.


از هموروئيد خجالت نكشيد!

هنگام اجابت مزاج دچار درد، سوزش و خونريزي مي‌شويد؟ به شما مي‌گوييم كه جان‌تان چقدر در خطر است. ديدن خون هنگام دفع مي‌تواند هر كسي را نگران كند و اگر اين خونريزي با درد، سوزش يا حتي دشواري در نشستن همراه شود، حتي نگران‌كننده‌تر هم به‌نظر مي‌رسد. هموروئيد يا بواسير يكي از آزاردهنده‌ترين و شايع‌ترين بيماري‌هاي نشيمنگاه محسوب مي‌شود، طوري كه حدود نيمي از افراد تا 50سالگي حداقل يك‌بار عوارض آن را تجربه مي‌كنند.


در اين بيماري، عروق انتهايي مقعد و روده بزرگ متورم شده و باعث درد، خارش و گاهي خونريزي مي‌شود. اگرچه هموروئيد مي‌تواند دردناك باشد اما معمولا خطرناك نيست. با اين حال بسياري از مبتلايان با عود علائم‌شان پس از درمان نگران مي‌شوند كه مبادا هموروئيدشان تبديل به سرطان مقعد يا روده بزرگ شده باشد. اما آيا واقعا چنين خطري وجود دارد؟! دكتر امير كشوري، جراح كولون و ركتوم و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران شما را در اين زمينه راهنمايي مي‌كند.

همه انسان‌ها هموروئيد دارند!

بواسير به شبكه‌هاي وريدي انتهاي دستگاه گوارش اطلاق مي‌شود. جالب است بدانيد كه همه انسان‌ها داراي هموروئيد هستند و وجود آن غيرطبيعي نيست. اين شبكه‌هاي وريدي هنگام اجابت مزاج مثل يك بالشتك پرخون مي‌شوند و به خروج مدفوع از روده كمك مي‌كنند. البته هموروئيد خود به دو نوع داخلي و خارجي تقسيم مي‌شود كه به يكديگر مرتبط هستند و هر دو به دفع راحت‌تر كمك مي‌كنند. هموروئيدهاي خارجي اگر دچار بيماري شوند از بيرون بدن قابل مشاهده هستند اما هموروئيدهاي داخلي از بيرون قابل مشاهده نيستند. بيماري هموروئيد در حقيقت همان واريسي شدن شبكه‌هاي وريدي است. دقيقا مثل وريدهاي پا، شبكه‌هاي وريدي انتهاي دستگاه گوارش نيز ممكن است متورم و واريسي شوند.




فقط 10درصد افراد جراحي لازم دارند

در حال حاضر آماري از شيوع هموروئيد در ايران وجود ندارد، با اين حال جزء بيماري‌هاي شايع كشور محسوب مي‌شود. البته اين بيماري در جوامع غربي شايع‌تر است زيرا يبوست در اين كشورها بيشتر ديده مي‌شود. براي مثال در ايالات‌متحده حدود 10ميليون نفر به بيماري هموروئيد مبتلا هستند كه 10درصد از آنها به جراحي نياز پيدا مي‌كنند و 90درصد ديگر با درمان‌هاي غيرجراحي بهبود پيدا مي‌كنند. مردم معمولا تمامي مشكلات اطراف مقعد را هموروئيد فرض مي‌كنند؛ براي مثال ممكن است فيستول، شقاق، جوش و هر برجستگي ديگر را هموروئيد تلقي كنند. درحالي كه هر يك از اين مشكلات با بيماري هموروئيد متفاوت هستند.

وقتي اجابت مزاج با درد و خونريزي همراه است

شايع‌ترين علت بيماري هموروئيد (در 95درصد از موارد) يبوست است. با اين حال بعضي افراد نيز بر اثر اسهال و دفعات مكرر اجابت مزاج به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. گروهي از بيماران هم ممكن است هيچ سابقه‌اي از يبوست نداشته باشند اما دچار مشكلات هموروئيد شوند. علاوه بر اين‌ها، هموروئيد در بعضي بيماري‌هاي پيشرفته كبدي هم ممكن است ديده شود. خوشبختانه كساني كه براثر يبوست دچار بيماري هموروئيد مي‌شوند اغلب مي‌توانند با اصلاح تغذيه و سبك زندگي خود بيماري‌شان را رفع كنند. كساني هم كه يبوست‌شان با تغيير رژيم غذايي بهبود پيدا نمي‌كند، مي‌توانند از ملين‌هاي ساده استفاده كنند.

دستشويي رفتن را عقب نيندازيد!

مهم‌ترين عامل در ايجاد يبوست، تغذيه نامناسب و كمبود مصرف آب، ميوه‌ها و سبزيجات است. كمبود فعاليت بدني، زندگي صنعتي و عدم رعايت فيزيولوژي دستگاه گوارش نيز از عوامل يبوست محسوب مي‌شوند. درواقع روده‌ها هنگام صبح بلافاصله با بيداري شروع به فعاليت مي‌كنند و مواد دفعي را به سمت پايين حركت مي‌دهند. بنابراين تقريبا يك ربع بعد از بيدار شدن احساس دفع ايجاد مي‌شود.

خوردن صبحانه نيز به ايجاد حس دفع كمك مي‌كند. اما اگر فرد به اين احساس توجهي نكند و اجابت مزاج را به تعويق بيندازد، عملكرد دستگاه گوارش مختل مي‌شود و به‌تدريج شبكه‌هاي وريدي انتهاي روده متورم و واريسي مي‌شوند.

بارداري هم باعث هموروئيد مي‌شود؟

بارداري و زايمان از آنجايي كه باعث افزايش يبوست و فشار داخل شكمي مي‌شوند، از عوامل مستعد كننده براي بيماري هموروئيد به‌حساب مي‌آيند. چاقي و اضافه‌وزن نيز به‌دليل ايجاد يبوست مي‌تواند فرد را مستعد بيماري هموروئيد كند. با اين حال تاثير آن ثابت شده نيست و نمي‌توان گفت كه تمام افراد چاق دچار اين بيماري خواهند شد. تاثير نشستن‌ها و ايستادن‌هاي طولاني‌مدت بر ايجاد هموروئيد نيز ثابت شده نيست.

اگر خونريزي يا درد داريد ...

يكي از علائم مهم بيماري هموروئيد خونريزي است. البته خونريزي بيشتر مربوط به هموروئيدهاي داخلي مي‌شود. اين هموروئيدها معمولا بدون درد هستند مگر اينكه آن‌قدر بزرگ شوند كه بيرون بزنند و گير كنند و ديگر به داخل بر نگردند. اما درمقابل، هموروئيدهاي خارجي، به‌خصوص اگر خون در آنها لخته شود اغلب دردناك هستند كه در اين صورت هموروئيد ترومبوزه ناميده مي‌شوند.

هموروئيد درجات مختلفي دارد

هموروئيد داخلي بسته به علائمي كه ايجاد مي‌كند به درجات مختلفي تقسيم‌بندي مي‌شود. هموروئيد درجه يك معمولا فقط خونريزي دارد و بدون درد است. هموروئيد درجه 2 ممكن است خونريزي ايجاد نكند اما با اجابت مزاج از مقعد بيرون مي‌زند و بعد از اتمام دفع دوباره خود به خود به داخل برمي‌گردد. هموروئيد درجه 3 خود به خود به داخل بر نمي‌گردد و فرد مجبور مي‌شود با فشار دست آن را سرجايش برگرداند. هموروئيد درجه 4 نيز از همه شديدتر است و حتي با فشار دست به داخل بر نمي‌گردد.

فوق تخصص گوارش يا جراح، به كدام مراجعه كنيم؟!

تصميم‌گيري درمورد درمان به نوع هموروئيد، علائم و شرايط بيمار بستگي دارد. براي هموروئيدهاي درجه يك و 2 معمولا جراحي توصيه نمي‌شود. اما اگر هموروئيد بيرون بزند و بيمار مجبور شود آن را با دست جا بيندازد معمولا جراحي لازم مي‌شود زيرا واقعا زندگي فرد را مختل مي‌كند. خيلي اوقات افراد سوال مي‌كنند كه براي درمان هموروئيد بايد به چه متخصصي مراجعه كنند.

در پاسخ مي‌توان گفت كه جراحان معمولا در درمان هموروئيد تجربه بيشتري دارند و با آناتومي آن كاملا آشنا هستند. بعد از جراحان نيز فوق‌تخصص‌هاي گوارش مي‌توانند به بهترين نحو درمان اين بيماري را پيگيري كنند. البته يك پزشك عمومي هم بايد به‌خوبي با هموروئيد آشنا باشد و بيمار را راهنمايي كند، بنابراين لازم نيست كه حتما از ابتدا به متخصص يا فوق‌تخصص مراجعه كنيد، بلكه مي‌توانيد اول از همه نزد پزشك عمومي برويد و معاينه شويد، سپس درصورتي كه با مصرف ملين و تغيير سبك زندگي بهبود پيدا نكرديد، مي‌توانيد به متخصص مراجعه كنيد.

ليزر به پاي جراحي نمي‌رسد!

ليزر جزو درمان‌هاي اول هموروئيد نيست و رقيب جراحي محسوب نمي‌شود؛ براي مثال اگر 10راه درمان وجود داشته باشد ليزر آخرين آنهاست. اما مردم ايران خيلي نسبت به آن اشتياق نشان مي‌دهند زيرا فكر مي‌كنند ليزر يك شيوه درماني بدون درد است و مشكل‌شان خيلي راحت با آن رفع مي‌شود. اين تصور غلط در بسياري از موارد باعث مي‌شود تصميم صحيح درمورد درمان هموروئيد گرفته نشود. براي مثال ممكن است بيمار فقط با مصرف ملين بهبود پيدا كند اما ترجيح مي‌دهد با ليزر درمان شود.

اين كار نه‌تنها ممكن است باعث ايجاد عوارض ليزر در محل شود و مشكلات جديدي را به‌وجود آورد، بلكه هزينه زيادي را نيز به بيمار تحميل مي‌كند، بنابراين توصيه مي‌شود هميشه انتخاب درمان را برعهده پزشك بگذاريد. علاوه بر اينها، ليزر فقط تاحدودي شبكه‌هاي وريدي را مي‌سوزاند و آنها را از بين نمي‌برد. درواقع اگر هم فرد درمان شود اما سبك زندگي خود را تغيير ندهد و دوباره دچار يبوست شود، علائم هموروئيدش عود خواهد كرد.

درمان بي‌دردسر با حلقه‌كشي!

يكي ديگر از درمان‌هاي بيماري هموروئيد استفاده از رابر‌ باند يا همان حلقه‌كشي است. در اين روش حلقه‌اي كشي دور برجستگي هموروئيد انداخته مي‌شود و هموروئيد به‌تدريج كوچك مي‌شود. اين حلقه پس از مدتي خودبه‌خود مي‌افتد و حدود 6ماه تا يك سال بعد درصورت عود علائم هموروئيد بايد دوباره جايگزين شود. با اين حال يك روش درماني بدون درد و كم‌هزينه محسوب مي‌شود. همچنين در مطب يا درمانگاه قابل انجام است و نياز به بستري ندارد. البته اين روش بيشتر براي هموروئيدهاي درجه يك و 2 مناسب است.

كمترين ميزان عود با جراحي

جراحي هموروئيد انواع مختلفي دارد؛ براي مثال در بعضي موارد هموروئيد برداشته و جاي آن باز گذاشته مي‌شود. گاهي نيز هموروئيد را خارج مي‌كنند و جاي آن را بخيه مي‌زنند يا اينكه آن را با دستگاه استاپلر (وسيله‌اي منگنه مانند) جراحي مي‌كنند. البته جراحي با استاپلر بيشتر براي هموروئيدهاي درجه 2 تا 3 مناسب است و براي هموروئيد درجه 4 توصيه نمي‌شود.

جراحي‌هاي هموروئيد با بي‌حسي موضعي، بي‌حسي از كمر و بيهوشي عمومي قابل انجام هستند اما بهتر است در اتاق عمل بيمارستان با بيهوشي عمومي يا بي‌حسي از كمر انجام شوند؛ به اين ترتيب بيمار راحت‌تر خواهد بود. انتخاب بين بيهوشي و بي‌حسي از كمر نيز با متخصص بيهوشي است و براساس شرايط بيمار صورت مي‌گيرد. لازم به ذكر است كه روش جراحي نسبت به ساير درمان‌هاي هموروئيد با احتمال عود كمتري همراه است.

ركتوسكوپي؛ بهترين راه تشخيص هموروئيد

بهترين راه براي تشخيص بيماري هموروئيد، ركتوسكوپي است. در اين روش يك ميله 8 تا 9 سانتي‌متري انعطاف‌پذير و مجهز به دوربين از طريق مقعد وارد روده بزرگ مي‌شود و بخش انتهايي آن را مورد بررسي قرار مي‌دهد. ركتوسكوپي نيازي به بيهوشي ندارد و در مطب يا درمانگاه قابل انجام است. اما با كولونوسكوپي نمي‌توان به‌خوبي هموروئيد را بررسي كرد زيرا اين روش بيشتر نواحي بالايي روده بزرگ را نشان مي‌دهد.

جراحي به دردش مي‌ارزد!

جراحي هموروئيد در تصور مردم يك عمل پردرد است چون در ناحيه‌اي از بدن انجام مي‌شود كه نمي‌توان به آن استراحت داد. به‌عبارتي اجابت مزاج بعد از جراحي نيز بايد انجام شود. علاوه بر اين، مدفوع خود يك عامل عفوني است و پر از ميكروب است. بنابراين احتمال عفونت كردن زخم و دردناك شدن اين ناحيه بالاست. اما بيماراني كه به جراحي احتياج دارند نبايد به‌خاطر درد از آن اجتناب كرده و خود را از مزيت آن محروم كنند. به هر حال براي كاهش درد راهكارهاي مختلفي وجود دارد و پزشك مي‌تواند بيمار را در اين زمينه راهنمايي كند.

هموروئيد با قرص كوچك نمي‌شود!

افراد مبتلا به بيماري هموروئيد اول از همه بايد سبك زندگي‌شان را اصلاح كنند. به اين ترتيب كه آب زياد بنوشند، مصرف فيبر، سبزي و ميوه را افزايش دهند و فعاليت بدني منظم داشته باشند. متاسفانه گاهي اوقات تبليغاتي در اين زمينه ديده مي‌شود مبني بر اينكه با مصرف قرص يا كپسول‌هاي خوراكي مي‌توان هموروئيد را درمان كرد، درصورتي كه اين روش‌ها قطعي نيستند و هيچ قرصي وجود ندارد كه بتواند هموروئيد را كوچك كند.

درواقع شركت‌هاي توليدكننده اين داروها مدعي هستند كه با اين روش مي‌توانند شبكه‌هاي وريدي را كوچك كنند اما تجربه‌هاي علمي زيادي در اين مورد وجود ندارد، بنابراين بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارويي با پزشك خود مشورت كنيد بلكه بتوانيد فقط با مصرف يك ملين ساده مشكل خود را برطرف كنيد. همچنين فردي كه كانديداي جراحي است به هيچ‌عنوان نبايد اين روش‌ها را جايگزين جراحي كند. پمادها و شياف‌هاي مخصوص هموروئيد نيز با ايجاد چربي و رطوبت در ناحيه باعث مي‌شوند دفع مدفوع راحت‌تر انجام شود. همچنين ورم و درد ناحيه را مقداري كاهش مي‌دهند، اما به‌غير از اين موارد، امتياز ديگري ندارند.

درمان با سوزاندن هموروئيد!

اسكلروتراپي از ديگر روش‌هاي درماني هموروئيد است كه طي آن ماده‌اي سوزاننده از طريق سرنگ به داخل شبكه وريدي تزريق مي‌شود. اين روش بيشتر براي هموروئيد‌هاي درجه يك و 2 مناسب است و به‌صورت سرپايي در مطب يا درمانگاه انجام مي‌شود. البته احتمال تكرار آن بيشتر از حلقه‌كشي است، بنابراين حلقه‌كشي از اسكلروتراپي گزينه بهتري است. سوزاندن وريد با استفاده از دستگاه كوتر و جريان الكتريسيته نيز قابل انجام است و اگر به‌طور صحيح انجام شود از ليزر نتيجه بهتري خواهد داشت.

گرما يا سرما؛ كدام‌شان درد هموروئيد را كم مي‌كند؟

استفاده از آب گرم به اجابت مزاج كمك مي‌كند و باعث مي‌شود ناحيه مقعد يك مقدار مرطوب شود و درد آن كاهش پيدا كند، بنابراين هم قبل و هم بعد از جراحي مي‌توان از آن بهره برد اما جزو درمان‌هاي مستقيم هموروئيد محسوب نمي‌شود. بعضي افراد هم با استفاده از كيسه يخ احساس بهتري پيدا مي‌كنند. با اين حال تاثير گرما در مقالات علمي بيشتر ذكر شده است. البته آب نبايد خيلي داغ باشد و دماي حدود 40درجه مناسب است.

مدت نشستن در آب نيز نبايد خيلي طولاني باشد، در غير اين صورت تورم شبكه‌هاي وريدي افزايش پيدا مي‌كند. معمولا به بيماران توصيه مي‌شود روزي يك تا دو بار براي 10 تا حداكثر 15دقيقه در آب گرم بنشينند. بالشتك‌هاي مخصوص هموروئيد نيز بيشتر بعد از عمل كاربرد دارند چون باعث مي‌شوند موقع نشستن به اسكار جراحي فشار وارد نشود و درد كاهش يابد اما خود به تنهايي به بهبود هموروئيد كمكي نمي‌كنند.

سرطان را با هموروئيد اشتباه نگيريد

هموروئيد سرطاني نمي‌شود اما سرطان‌هايي هستند كه با هموروئيد اشتباه گرفته مي‌شوند، به عبارتي بيمار فكر مي‌كند هموروئيد دارد بنابراين آن را جدي نمي‌گيرد و به پزشك مراجعه نمي‌كند؛ در صورتي كه اين توده سرطان است و از آن خبر ندارد. بنابراين هر زمان كه دچار خونريزي از مقعد مي‌شويد يا توده‌اي در آن ناحيه لمس مي‌كنيد حتما بايد به پزشك مراجعه كنيد و معاينه شويد تا احتمال سرطان رد شود. پس نمي‌توانيم بگوييم هموروئيد سرطاني مي‌شود بلكه اين سرطان است كه مي‌تواند خود را به شكل هموروئيد نشان دهد.

بدن‌تان به ملين‌ها عادت كرده است؟

گاهي اوقات افراد با مصرف ملين‌ها بعد از مدتي ديگر به آنها جواب نمي‌دهند و دوباه دچار يبوست مي‌شوند. اين افراد همچنين افراد ديگر كه از يبوست رنج مي‌برند حتما بايد همزمان با مصرف ملين‌ها، سبك زندگي خود را تغيير دهند.

البته همه ملين‌ها عادت‌آور نيستند و فقط بعضي جوشاندني‌ها و داروها مثل قرص بيزاكوديل و سنا بر اعصاب روده تاثير مي‌گذارند و باعث مي‌شوند روده به آنها عادت كند. اما ملين‌هايي كه فقط مدفوع را شل مي‌كنند مثل شير منيزيم و شربت لاكتولوز يا بعضي داروهاي گياهي مثل موسيليوم و پسيليوم (گياه اسفرزه) كه فقط حجم مدفوع را زياد مي‌كنند، خيلي عادت‌آور نيستند.

علاوه بر اينها، توصيه مي‌شود هميشه از يك نوع ملين استفاده نكنيد؛ براي مثال يك هفته از شير منيزيم، هفته بعد از شربت لاكتولوز، يك هفته از موسيليوم و... استفاده كنيد تا دچار عوارض دارويي نشويد. در كل بايد بدانيد كه بهترين ملين، آب است. هرچه بيشتر آب بنوشيد كمتر دچار يبوست خواهيد شد.

پيشگيري از بواسير در دوران بارداري

بواسير يا هموروئيد و يبوست از مشكلات رايج دوران بارداري هستند كه ورزش، رژيم غذايي حاوي فيبر و نوشيدن مايعات و آب زياد مي تواند به درمان آن ها كمك كند.

شرح بيماري :

بواسير عبارت‌ است‌ از سياهرگ‌هاي‌ گشادشده‌ ( واريسي‌) در راست‌ روده‌ يا مقعد. بواسير ممكن‌ در مجراي‌ مقعدي‌ (بواسير داخلي‌) يا در مدخل‌ مقعد (بواسير خارجي‌) واقع‌ شده‌ باشد. بواسير ممكن‌ است‌ سال‌ها وجود داشته‌ باشد اما تنها با وقوع‌ خونريزي‌ بدان‌ پي‌برده‌ شود.


علايم‌ شايع‌ :

خونريزي‌. امكان‌ دارد خون‌ قرمز روش‌ به‌ صورت‌ رگه‌هايي‌ در اجابت‌ مزاج‌ ديده‌ شود يا به‌ دنبال‌ اجابت‌ مزاج‌، خون‌ به‌ مقدار كم‌ و به‌ مدت‌كوتاهي‌ چكه‌ كند.
درد، خارش‌ يا ترشح‌ مخاطي‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌
وجود يك‌ برجستگي‌ در مقعد
احساس‌ اين‌ كه‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، راست‌ روده‌ به‌طور كامل‌ تخليه‌ نشده‌ باشد (اين‌ حالت‌ تنها در مورد بواسير بزرگ‌ ديده‌ مي‌شود).
التهاب‌ و تورم‌



علل‌ :

وارد آمدن‌ فشار مكرر به‌ سياهرگ‌هاي‌ مقعد يا راست‌ روده‌
عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر
رژيم‌ غذايي‌ بدون‌ فيبر
نشستن‌ يا ايستادن‌ به‌ مدت‌طولاني‌
چاقي‌
يبوست‌
كم‌شدن‌ تون‌ عضلاني‌ در سنين‌ بالا
جراحي‌ راست‌ روده‌ يا پارگي‌ مجراي‌ تناسلي‌ به‌ هنگام‌ زايمان‌ و دوختن‌ آن‌
بيماري‌ كبدي‌
سرطان‌ روده‌ بزرگ‌
لواط‌
بالا بردن‌ فشار خون‌ در سيستم‌ سياهرگي‌ دستگاه‌ گوارش‌


پيشگيري‌ :

براي‌ اجابت‌ مزاج‌ عجله‌ نكنيد و در عين‌ حال‌ از زور زدن‌ و نشستن‌ طولاني‌مدت‌ در توآلت‌ خودداري‌ كنيد.
اگر اضافه‌ وزن‌ داريد، وزن‌ خود را كاهش‌ دهيد.
مقدار فيبر غذايي‌ را در رژيم‌ خود افزايش‌ دهيد.
روزانه‌ ۱۰-۸ ليوان‌ آب‌ بنوشيد.
به‌طور منظم‌ ورزش‌ كنيد.


بواسير در زنان باردار شايع است، زيرا:

در دوران بارداري رحم بزرگ مي شود و فشار بيشتري بر روي رگ هاي خوني قسمت تحتاني بدن مي آورد.
يبوست، يكي از مشكلات شايع دوران بارداريست كه باعث مي شود كه دفعات دفع مدفوع كمتر شده و مدفوع خشك و سفت شده كه همين قضيه دفع را دشوار مي كند. روده معمولا در دوران بارداري آهسته تر حركت مي كند. آهن موجود در مكمل هايي كه در دوران بارداري مصرف مي شوند نيز مي تواند باعث بروز يبوست شود.

براي پيشگيري و يا درمان يبوست و بواسير نكات زير را به ياد داشته باشيد:

يك رژيم غذايي با فيبر بالا (ميوه ها، سبزيجات و غلات سبوس دار) داشته باشيد.
مقدار زيادي مايعات و به ويژه آب بنوشيد.
در هنگام اجابت مزاج از زور زدن بپرهيزيد.
هر روز و به صورت منظم ورزش كنيد.


• درمان هموروئيد چگونه است ؟

اصولاً براى برطرف كردن علايم هموروئيد با توجه به نوع و تشخيص پزشك متخصص در اين رشته چندين روش درمانى وجود دارد.

۱- درمان طبى: كه معمولاً براى هموروئيدهاى خفيف درجه اول و يا دوم توصيه مى شود كه عبارت است از كنترل يبوست به وسيله مصرف رژيم غذايى پر فيبر مثل ميوه جات و سبزيجات، كاهو، آلو، انجير، نان سبوس دار، اصلاح عادت اجابت مزاج، استفاده از پمادهاى ضد هموروئيد و استفاده از ملين ها و لگن آب گرم.


۲- درمان هاى سرپايى : امروزه پزشكان و بيماران درجستجوى راه هاى ساده، موثر و بدون عارضه و يا با كمترين عارضه هستند. از آنجا كه روش هاى جراحى معمول با بسترى شدن بيمار، نياز به بيهوشى، درد پس از عمل، احتمال خونريزى، ترشح، عفونت و از كارافتادگى همراه بوده و نياز به مراقبت هاى طولانى مدت دارند، لذا تلاش هاى زيادى براى مهار بيمارى هموروئيد به روش هاى متعدد سرپايى از قبيل كوتر كردن، منجمد كردن، رابر بند ليگاتور و ساير روش ها بوده است. وليكن هيچكدام درمان قطعى براى تمام هموروئيدها نبوده و اكثر اين روش ها محدوديت هايى دارند. از جمله شايع ترين اين روش ها تا كنون روش بستن هموروئيد با حلقه لاستيكى است.


• بستن با حلقه لاستيكى ( رابر بند):

يكى از روش هاى جديد و شايعى كه طرفداران زيادى دارد بستن هموروئيد با حلقه لاستيكى (رابر بند) است. اين روش در مورد هموروئيدهاى درجه دوم و سوم مناسب بوده و به صورت سرپايى بدون استفاده از بى حسى و بيهوشى در مطب قابل انجام است. محدوديت هاى آن در مورد هموروئيدهاى خارجى و يا مخلوط است.
در اين روش با كمك يك وسيله يك بارمصرف حلقه لاستيكى را روى قاعده هموروئيد قرار داده تا به تدريج هموروئيد سياه شده و بيفتد. اين روش در ايران و در بسيارى از مطب ها و درمانگاه هاى تخصصى كولوركتال انجام مى شود. مزيت اين روش به ساير روش ها هزينه كم و نداشتن خطر ابتلا به بيمارى هاى عفونى است.


• روش بستن شريان هموروئيد با استفاده از داپلر (DG-HAL ) :

در اين روش نوين درمان، با پاكه (بالشتك) هموروئيد برخورد غيرمستقيم مى شود. يعنى عروق اصلى تغذيه كننده هموروئيد مسدود مى شود كه نهايتاً منجر به كاهش و يا قطع جريان خون به بالشتك هموروئيدى شده و تورم آن از بين رفته، هموروئيد چروكيده شده و در نتيجه علائم نيز از بين مى رود.

طبق گزارشات متعدد اين روش بر انواع هموروئيدها نتايج خوبى داشته است.

اين روش براى اولين بار در سال ۱۹۹۵ ابداع و از آن زمان در مراكز معتبر متعدد جهان به طور موفقيت آميزى به كار رفته و امروزه استفاده از اين روش تحول اساسى در درمان آسان و بدون عارضه و بدون بيهوشى هموروئيد به وجود آورده و مورد استقبال جراحان قرار گرفته است. از مزاياى آن به كوتاه بودن زمان عمل، عدم نياز به بيهوشى كامل در حين عمل، نداشتن درد و خونريزى و درصد موفقيت بالا مى توان اشاره كرد. خوشبختانه اين روش در ايران نيز قابل انجام است.


• درمان به روش ليزر :

يكى ديگر از روش هاى جديد براى معالجه هموروئيد استفاده از ليزر است كه در نهايت برش و برداشتن بافت هموروئيدى است كه با امواج ليزر صورت مى گيرد كه روشى گران است و مزيت چندانى نسبت به جراحى ندارد. به طور كلى امروزه گرايش به اعمال جراحى سرپايى بخصوص رابربندينگ و روش DG - HAL رو به افزايش است و استقبال جراحان از اين روش رو به فزونى است، كه هر دو روش مذكور در سال هاى اخير در ايران معرفى گشته و در حال حاضر انجام مى گردد.

هيچ كس، به غير از يك متخصص روده و مقعد، دوست ندارد در مورد بواسير صحبت كند. اطلاعات كمي در مورد اين بيماري در ميان عموم وجود دارد، و از طريق رسانه هاي گروهي نيز اطلاعات كمي ارائه مي شود، از اينرو افراد معمولاً تصور مي كنند كه اين بيماري جزء بيماري هاي نادر است. درصورتي كه برخلاف اين تصور، افراد بسيار زيادي به آن مبتلا مي شود. برطبق تحقيقاتي كه در سال ۱۹۹۱ بر اين بيماري انجام گرفت، مشخص شد كه حدود ۱۰۰ ميليون امريكايي به آن مبتلا هستند.
مبتلايان بسياري، احتمالاً از روي خجالت، به دنبال درمان آن برنمي آيند. براي اين دسته از افراد، عمل دفع و نشستن بر سطوح سفت و سخت، بسيار دردناك و عذاب آور خواهد بود.
اما براي مبتلايان و همچنين آن دسته از افراد كه به اين بيماري مبتلا نيستند خبر خوبي داريم: راه هاي بسياري براي پيشگيري و درمان بواسير وجود دارد.

آيا هزينه هاي درمان در كشور ما زياد است؟

به اعتقاد بعضي ، هزينه هاي درمان در كشور ما بالاست و مردم توان پرداخت اين هزينه ها را ندارند ! و البته كساني كه چنين فكر مي كنند ، معمولا جامعه پزشكي را مقصر مي دانند . نمي دانم اين افراد بر اساس كدام معيار و مقايسه و بر اساس كدام سنجش و آمار و استدلال به اين نتيجه رسيده اند . احتمالا اينها نمي دانند كه ايران بالاترين مصرف سرانه دارو را در دنيا دارد كه طبعا بالاترين سرانه مراجعات درماني را هم بايستي داشته باشد و قطعا بالاترين سرانه بيماري و يا احساس و فكر بيماري را هم به تبع آن .

بطور قطع اگر هزينه هاي درمان در ايران بالا بود تا به اين حد مراجعات درماني و مصرف دارو رايج نبود . عدم رعايت بهداشت ، تغذيه نادرست ، عدم تحرك و ورزش كم مهمترين دلايل بروز اغلب بيماريهاي عارض شده هستند كه هر سه عامل ذكر شده در كنترل و بدست خود فرد است . حال اگر شخصي بدليل رعايت نكردن عوامل پيشگيري كننده از بيماري ، دچار عارضه اي گرديد براستي چه كسي بايستي تاوان اقتصادي اين قدر سلامت نشناسي را پرداخت كند ، دولت ، پزشك يا خود فرد . مثلا در درمان چاقي كدام يك بايد پرداخت كنند؟


درمان چاقي


همانطور كه جريمه عدم رعايت قوانين رانندگي ، قوانين حقوقي ساخت و ساز و بطور كلي عدم رعايت قانون را خود شخص خاطي پرداخت مي كند پس چگونه است كه در مورد بيماريها ( البته بيماريهاي كه در اثر عدم رعايت اصول پيشگيري و بهداشتي عارض شده اند ) انتظار چيز ديگر يست .

انتظار عمومي بر اين است كه بايستي درمان فراگير ، كامل و ارزان باشد . بدون شك دو مورد اول يعني فراگير و كامل بودن انتظاري كاملا بجا خلق است اشتباه بزرگي است كه مانع گسترش فرهنگ بهداشت و پيشگيري خواهد و وظيفه دولت و جامعه پزشكي است و ليكن در مورد ارزان بودن آن براستي حق با كيست ؟

در يك مقايسه ساده تعرفه هاي درماني در بين همين كشورهاي مثل خودمان يعني كشورهاي در حال توسعه و متوسط در آمد مردم اين كشورها به راحتي مي توان دريافت كه تعرفه هاي پزشكي در ايران خيلي پايين است ؛ ديگر چه برسد به كشورهاي توسعه يافته غربي .

تا زمانيكه هزينه هاي درماني و دارو در كشور مان پايين باشد و شامل كمك هاي دولتي و يارانه اي باشد ، هيچ كس قدر سلامتي را نمي داند و وضعيت مراجعات درماني و مصرف سرانه دارو به همين شكل خواهد بود بطور قطع سلامتي وقتي ارزشمند خواهد بود كه براي باز گرداندن آن در زمان بيماري مجبور به هزينه كردن باشيم و يا اينكه براي حفظ آن بهداشت ، تغذيه و ورزش را سر لوحه امور زندگي خود داشته باشيم .

هر چندسالهاست دولت نه تنها در بودجه هاي سلامتي امساك ميورزد كه حتي تقصير تمام مشكلات را هم به گردن جامعه پزشكي مياندازدو خواستار پايين نگه داشتن تعرفه هاست. براي اصلاع از هزينه هاي درمان برخي بيماري ها مثل هزينه بواسير به سايت ما سر بزنيد.

روش هاي خانگي براي پيشگيري و درمان هموروئيد

همورو​ئيد يا بواسير چيست ؟


درمان هموروئيد

بيماري هموروئيد بيماري رايجي است كه نيمي از افراد در هر برهه اي از زندگي شان به آن مبتلا مي شوند هموروئيد يا بواسير همان رگ هاي خوني بزرگ شده در ناحيه پاياني روده ( ركتال) ​مي باشد كه ​غالبا ماندن آن در درون مقعد به جز خونريزي مشكل ديگري به وجود نمي آورد به اين دليل كه درون مقعد عصب زيادي به منظور احساس درد موجود نيست ولي هنگامي كه هموروئيد يا بواسير در ناحيه خارجي مقعد نمايان مي شود به جز خونريزي، درد ناراحت كننده اي را نيز همراه دارد كه اگر به آن توجه نشود بعد از مدتي و با گذشت زمان منجر به كم خوني و عفونت و حتي باعث سرطان ركتال نيز مي گردد.

نشانه هاي بيماري هموروئيد يا بواسير

در زير نشانه هاي هموروئيد يا بواسير را به طور خلاصه و فهرست وار براي شما مي آوريم تا به محض بروز هر يك از اين نشانه ها سريعا به پزشك متخصص مراجعه فرمائيد.​


درمان هموروئيد


1- بروز درد در ناحيه مقعد در موقع دفع مدفوع
2- ظاهر شدن ترشح مخاطي (بلغمي) پس از اجابت مزاج
3- دفع ناقص مدفوع (موقعي كه حس مي كنيد روده شما بعد از دفع مدفوع هنوز به صورت كامل خالي نشده است)
4- به وجود آمدن برآمدگي در ناحيه مقعد
5- به وجود آمدن درد و خونريزي در ناحيه مقعد در زنان باردار
6- بي اختياري مدفوع
7- به وجود آمدن التهاب و تورم ناحيه مقعد
8- خارج شدن بالشتكهاي عروقي از مقعد
9- خونريزي از مقعد
10- مشاهده رگه هاي خوني بر روي مدفوع يا همان مشاهده خون در مدفوع
11- خارش در ناحيه مقعد.


انواع هموروئيد يا بواسير


نشانه هاي هموروئيد غالبا با توجه به موقعيت قرارگيري اين بيماري متفاوت مي باشد. از اين رو بيماري هموروئيد يا بواسير را ميتوان به 3دسته تقسيم كرد:

1-هموروئيد يا بواسير داخلي 2-هموروئيد يا بواسير خارجي 3-هموروئيد يا بواسير ترومبوزه

هموروئيد يا بواسير داخلي
دراين حالت بالشتك هموروئيد يا بواسير از درون روده متورم مي شود وفرد بيمار قادر به ديدن ولمس كردن اين بالشتكها نمي باشد ودر بيشتر نمونه ها اين نوع هموروئيد يا بواسير باعث درد وناراحتي در فرد بيمار نميشود اما هنگام فشار آوردن در موقع دفع مدفوع باعث خراشيدگي توده هموروئيدي يا بواسير شده كه منجر به خون ريزي ميگردد كه تكرارآن باعث ميشود به مرور زمان اين بالشتكها به سمت خارج از مقعد كشيده شوند وفرد بيمارمبتلا به هموروئيد يا بواسير خارجي شود

هموروئيد يا بواسير خارجياين نوع از هموروئيد يا بواسير غالبا بسيار دردناك ميباشند.هموروئيد يا بواسيرخارجي در زير پوست كناره مقعد ايجاد ميشود واين بالشتكهاي بواسيري به درد وخون ريزي حساس تر ميباشند وغالبا فرد بيماراحساس خارش شديد ميكند كه توده با اولين خارش دچار خون ريزي ميشود در بعضي از مواقع بواسير يا همان هموروئيد مانند كيسه اي پراز خون مشاهده ميشود كه اين بالشتكهاي پر خون خيلي دردناك ومتورم ميشوند كه مستعد پاره شدن وخون ريزي ميباشند
هموروئيد يا بواسير ترومبوزهاين نوع از بواسير در لبه هاي كناري مقعد پديدار ميشوند واندازه آن همانند يك لوبيا ميباشد كه علل اصلي ايجاد آن زورزدن وفشار آوردن بيش از حدهنگام دفع مدفوع وكساني كه زياد مينشينند مانند راننده كاميونها وموتور سوارها وغيره....وكساني كه ورزش هاي سنگين انجام ميدهند وافرادي كه جسم سنگيني را يكباره بخواهند بلند كنند اتفاق ميافتد.اين نوع از بواسيريا همروئيد بسار دردناك بوده وظرف حداكثر چند ساعت به وجود مي آيد كه بايد بلافاصله به ​متخصص كلوركتال جهت درمان مراجعه كرد


شيوه تشخيص هموروئيد و بواسير



رايج ترين نشانه هاي هموروئيد، خونريزي كناره مقعد مي باشد اما هر نوع خونريزي را نبايست به هموروئيد مربوط كرد. بايست بدانيم كه برخي انواع سرطان هاي روده ي بزرگ و پوليپ ها منجر به دفع خون در مدفوع مي گردند. پس تشخيص نوع بيماري توسط دكتر بواسير ( هموروئيد) و متخصص كولوركتال بوسيله كولونوسكوپي (مشاهده داخل روده ي بزرگ از طريق لوله نوردار و مجهز به عدسي) امكان پذير مي باشد. مشاهده و معاينه دقيق توسط دكتر هموروئيد و دست آخر ركتوسيگموئيدسكپي كليدهاي اصلي تشخيص هموروئيد مي باشند. هموروئيد يا بواسير بر پايه شدت آن به چهار گونه زير دسته بندي مي گردد.همينطور آزمايش هاي لازم در اين مورد نقش مهمي را ايفا مي كنند.


انواع درجات بواسير يا هموروئيد



بعد از معاينات باليني فرد بيمار نسبت به شدت آن ميتوان هموروئيد يا بواسير را به 4درجه تقسيم كرد:

بواسير درجه1: سياهرگ هاي گشاد شده اما هرگز از مخرج بيرون نمي گردند و فقط نشانه آنها خونريزي مي باشد.
بواسير درجه2: سياهرگ هاي گشاد شده در زمان دفع از مخرج بيرون مي شوند اما با پايان دفع مدفوع خودبه خود به درون مخرج برمي گردند.
بواسير درجه 3: توده هاي هموروئيدي با دفع مخرج بيرون مي گردند اما خودبه خود به درون مخرج بر نمي گردند بلكه بايد آنها را با كمك دست به درون مخرج برگرداند.
بواسير درجه 4: توده هاي هموروئيدي حتي به كمك دست نيز به درون مخرج بر نمي گردند و همواره در خارج از مخرج هستند.​


دلايل ايجاد هموروئيد يا بواسير


عكس هموروئيد


البته لازم به ذكر است كه دليل وعلت هاي اصلي پديدار شدن بيماري بواسير يا هموروئيد در دست تحقيق و بررسي است اما عوامل متعددي در بروز وحتي حاد كردن بيماري بواسير وجود دارد كه عنوان هاي آن به شرح زير است:
1-داشتن يبوست مزمن وطولاني مدت
2-داشتن اسهال مزمن وطولاني مدت
3-فشار آوردن وزورزدن بيش از حد هنگام دفع مدفوع مخصوصا در دوران يبوست
4-از بين رفتن قواي جواني وتحليل رفتن توان عضلاني در سنين بالا
5-عوامل ارثي وژنتيكي
6-بلند كردن اجسام سنگين كه باعث فشار آوردن به سياه رگهاي مقعد يا راست روده ميشود
7-كم تحرك بودن ونشستنهاي طولاني مدت
8-دوران بارداري وحتي فشار آوردن هنگام زايمان هاي طبيعي
9-بالا بودن فشار خون
10-لواط
11-ايجاد سرطان روده بزرگ
12-داشتن بيماريهاي كبدي
13-عدم استفاده از مواد غذايي پر فيبروميوجات وسبزيجات
14-مصرف نكرن آب به صورت روزانه به مقدار لازم(حداقل8ليوان)
يبوست، به ويژه يبوست حاد و دراز مدت كه با فشار آوردن موقع دفع مدفوع توام مي باشد، اسهال، استفاده مداوم ، و زياد از ملين ها ، موقعيت هاي ايستادن و نشستن هاي درازمدت و تغذيه نامناسب با مواد فيبري، نبود تحرك لازم كه باعث پايين آمدن قدرت عضلاني قسمت لگن مي گردد و عوامل زمينه اي يا ژنتيكي از علت هاي پديد آمدن هموروئيد مي باشند. تجربيات نشان داده كه در اشخاص مبتلا به هموروئيد داخلي فشار داخلي قسمت تحتاني در حال استراحت بيش از اندازه نرمال بوده و توام با امواج غيرنرمال مي باشد. خيلي از بيماران هموروئيدي داراي منشاء موروثي از طرف خانواده مادري مي باشند.
اتساع وريدهاي انتهايي راست روده كه با پديد آمدن گره توام است هموروئيد خوانده مي شود. اين بيماري براي نخستين بار به وسيله بقراط پدر علم پزشكي Hemorrhoids ــ خونريزي خوانده شد، ولي با توجه به اينكه خونريزي فقط در ۲۸ تا ۴۸ درصد بيماران ديده شده است اصطلاح هموروئيد تنها شامل قسمتي از واقعيت مرتبط با اين بيماري است.
بالا رفتن فشار و اختلال در خارج شدن خون از گره هاي هموروئيدي باعث احتقان شبكه هموروئيدي و پديد آمدن بيماري مي شود.
جريان خون وريدي در بافت ها نه تنها در اثر انقباض عضله هاي صاف ديواره سياهرگها (به شكل غير ارادي) بلكه بيشتر در نتيجه انقباض عضله هاي مختط (به گونه ارادي) است.
۱ــ پايين آمدن ظرفيت انتقالي وريدهاي شبكه هموروئيدي
۲ــ افزايش ورود خون شرياني به گره هاي هموروئيدي كه سازگار با ظرفيت خروجي و رمال سياهرگها نمي باشد.
در افرادي كه غيرفعال و كم تحرك مي باشند بازگشت خون وريدي به قلب به دشواري جريان دارد، عضله هاي صاف ديواره سياهرگها متحمل فشار و بار فيزيكي زيادي مي شوند. اين پروسه سرانجام منتهي به به نارسايي عمل سياهرگ ها، كند شدن جريان خون در بافت هاي هموروئيدي راست روده و پديد آمدن لخته مي شود.
لخته هاي پديد آمده هم ظرفيت انتقالي وريدها را كاهش مي دهند. گره هاي هموروئيدي در اثر اختلال در خروج خون بزرگ شده، باعث پديد آمدن برجستگي هايي در لايه مخاطي راست روده مي شوند. اين گره ها با توجه به موقعيت پديد آمدن شان به گره هاي خارجي، داخلي و يا مختلط تقسيم مي شوند.

درمان بواسير

هنگامي كه فرد مبتلا به بواسير يا هموروئيد توسط پزشك معاينه ميگردد ونوع و درجه بواسير آن تشخيص داده شد به صلاح ديد پزشك از يكي از روشهاي درمان هموروئيد زير جهت مداواي بيمارخود اقدام مي كند جهت مشاهده هر يك از روشهاي درماني بروي لينكهاي زير كليك كنيد.


عكس براي هموروئيد

درمان هموروييد با ليزر
درمان هموروييد با رابربند
درمان هموروييد با استپلر
درمان خانگي هموروييد
دكتر متخصص بواسير
1